View Single Post
Old 02-01-2018, 22:42  
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Lufthansa Førstereis på første klasse

Bursdagstur med Lufthansa First Class


I anledning bursdagen min i august i fjor, bestemte jeg meg for å tømme EuroBonus-sparegrisen, og spandere på meg selv en skikkelig bursdagstur. Den skulle selvfølgelig være i første klasse, og drømmen min var Lufthansa First Class.

Jeg begynte på nytt studie i Kristiansand, med opprop 13. august, så reisedatoene var egentlig ganske fleksible, utover at jeg måtte ankomme Kristiansand senest kvelden før oppropsmøte (for å legge en liten buffer for meg selv).

Jeg overvåket award-sidene til United i hele julimåned omtrent, og da jeg så at det åpnet seg en tur/retur 7.-9. august til Chicago, ringte jeg SAS og fikk bestilt. Det kostet meg 150 000 EB-poeng + et par tusenlapper i avgifter. Rundt 2500 NOK mener jeg å huske. Chicago er en av mine favorittbyer i USA som jeg virkelig ikke kan få nok av, og muligheten for å fly dit på første klasse, om bord i en ny flytype for min del, Boeing 747-8i, er en kombinasjon en bursdagsreise verdig!

Reiseruten så dermed slik ut:
07AUG SK 216 KRS-OSL 15.45-16.30 SAS Plus (B737) Sete C01
07AUG LH 867 OSL-FRA 18.45-20:50 Lufthansa Business (A320) Sete 01F
08AUG LH 430 FRA-ORD 10.45-12.45 Lufthansa First (B748) Sete 01K
09AUG LH431 ORD-FRA 16.05-07.20 Lufthansa First (B748) Sete 02A
10AUG LH 858 FRA-OSL 16.20-18.15 Lufthansa Business (A320) Sete 01F
10AUG SK223 OSL-KRS 19.45-20.30 SAS Plus (B737) Sete 06A

7. august er bursdagen min, og på avreisedagen hadde jeg først lunsj i Arendal sammen med mamma og pappa, før jeg tok flybussen til Kjevik. For de av dere som ikke er kjente med flybusstilbudet i Arendalsdistriktet, anbefaler jeg varmt nettsidene til den idealistiske bussjåføren Jarl, flyekspress.no, og særlig fanen ”Til unge” er fin lesing – god fornøyelse!

Vi ankom Kjevik skarpt på rute, og jeg fikk sjekket inn til Frankfurt. Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen og ventet på boarding. På forhånd hadde jeg spurt en jeg kjenner i SAS om han kunne ordne klappsete til meg til Oslo, noe jeg fikk bekreftet tidligere på dagen. Da kunne jeg som eneste passasjer ta til venstre etter boarding gjennom døren 1L.



Jeg ble briefet om prosedyrene ved eventuell evakuering, og bruk av oksygenmaske, og så kunne vi dra avgårde fra rullebane 22. Som vel nå heter 21.



Etter avgang svinger vi nordøstover og har snuta rettet mot Gardemoen. Cruisefasen er ikke veldig lang på denne sektoren, men vi rakk å prate litt underveis om fly og min interesse for luftfart. Veldig hyggelige piloter som var svært engasjerte i bransjen.



Vi kom oss etter hvert på innflyving til OSL og landet på rullebane 19R. Derifra ble det taxi inn til terminalen hvor vi parkert på A2 som vel er den gaten som er nærmest skjøten mellom den gamle terminalen og pir nord.

Fortsettelse følger
__________________

Last edited by Cecilie; 02-01-2018 at 22:47.
Cecilie is offline   Reply With Quote