View Single Post
Old 19-02-2017, 16:52  
Exnax
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 14
Thumbs up Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
Exnax is offline   Reply With Quote