View Single Post
Old 06-09-2016, 22:14   #2
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Langhelgtur til Algerie: Algiers og Constantine



Etter landing på ALG i halv-ni-tiden om morgenen var det bare til å finne veien til innenlandsterminalen. Uten skilting fra utenlandsterminalen var det ikke opplagt hvor en skulle gå, men man må altså gå omtrent 500 meter mellom terminalbyggene.




Terminalbygget, renovert i 2007, fremsto som forholdsvis nytt og velholdt. Innsjekk gikk greit, lite kø og forholdsvis raskt og effektivt. Det sto en vakt og sjekket billetter før sikkerhetssjekken. Det så ganske greit ut, folk viftet med boardingkortet og gikk forbi. Utlendinger derimot, skulle han ha til å fylle ut tolldeklerasjonsskjema for utreise. Jeg ble litt forfjamset da det var en innenlandsreise jeg skulle ut på. Når man i tillegg reiser på på visum med kun én innreise, er det også dumt å bli registrert som “utreist” når man skal tilbake senere på dagen. Vakten forsikret om at det ikke kom til å bli et problem, og skjemaet ble, noe motvillig, utfylt.




Vel inne i avgangshallen. Her gjelder det å huske flightnummer. Eventuelt å kunne arabisk. Jeg sto en stund og ventet på at teksten skulle bytte til engelsk. Eller i det minste fransk. Det skjedde ikke. Tidspunkt og flightnummer på skjermen var forståelig, men ikke gate-nummeret, som var skrevet på arabisk. I tillegg så var flightene på skjermen fly som skulle ha gått for opptil flere timer siden, og “mitt” fly dukket ikke opp på skjermen mens jeg var i terminalbygget. Bildet over er tatt like etter kl. 10, men viser flyvninger fra 0730-0930. Fikk ikke veldig mye ut av infoskjermen, mao.




Jeg endte opp med å gå regelmessige runder opp og ned i avgangshallen for å se om flyet til Constantine dukket opp. Det var heldigvis ikke så mange mulige gater.




Noen av flyene utenfor. Fra Algeries to flyselskap; Tassili Airlines og Air Algerie.




Ved boarding. Ruten på omtrent én time blir stort sett flydd med ATR-er, denne gangen en ATR 72-500.




Det var “free seating” og jeg valgte sete lengst mulig bak i flyet. Sikkerhetsdemostrasjon på fransk og arabisk, muligens første gang jeg har opplevd at den ikke blir oppsummert på engelsk.



Mohamed Boudiaf International Airport sett fra flyoppstillingsplassen
eql1zr is offline   Reply With Quote