View Single Post
Old 02-08-2016, 09:56   #1
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Cebu Pacific GES-MNL m/r

Som tittelen sier, skriver jeg om en tur jeg hadde til Manila fra General Santos. Måtte en tur til ambassaden for å få ordnet noen papirer, så da benyttet jeg anledningen til å få prøve et nytt selskap! Valget stod mellom Philippine Airlines eller Cebu Pacific, men siden PR har kun en avgang midt på dagen fra GES falt valget på 5J. Billetter ble bestilt, og vi var klare for hva enn et lavprisselskap for filippinere kunne by på! Når jeg sier vi, mener jeg undertegnede, min forlovede og hennes far. Faren hennes ble med, siden vi skulle bo hos søsteren hans.

28.07.2016 07:35 5J992 GES-MNL RP-C4107 A320-214W Seat 30B
Dagen etter ankomst med SQ fra CPH via SIN til DVO var jeg klar for en dag med avslapping og utnyttelse av et varmt klima. Men den gang ei. Her skulle man opp klokka 04:30 og friskes opp for en dag med pendling til en av verdens verste flyplasser knyttet til en storby tett med bolighus og trafikk, og ikke minst kriminalitet. Sistnevnte så vi for øvrig ikke noe til. Min kjære og hennes familie bor ca 45 minutters forsvarlig kjøring fra flyplassen. Vi brukte 35 minutter. Van var bestilt dagen i forveien og dukket opp kl 05:00 som avtalt. Vi kjørte av gårde kl 05:25 og var framme 06:00. På flyplassene her screenes man først ved ankomst terminalen. Innsjekk unnagjort på få minutter, og siden vi skulle bare være en dag, hadde vi ikke insjekket bagasje med oss. Så var det enda en runde med screening før man va inne i venteområdet. Terminalen var forholdsvis liten, med mange sitteplasser, to gates og en kiosk som ikke hadde åpnet for dagen. Filippinene er på mange måter et U-land, med mye fattigdom stort etterslep på vedlikehold av bygninger og veger, og dette merkes godt i terminalen. Den minte mye om gammelterminalen på KKN, bortsett fra at på KKN hadde de tre gates. Flyet parkerter i rute på skrå utfor terminalen, og trapper ble skjøvet på plass både foran og bak. Etter 15 minutter turnaround var det tid for boarding.

På tur ut mot flyet, en A320-214 levert ny til selskapet 20.01.2016; ca et halvt år gammelt med andre ord
Pitchen var etter filippinsk størrelse og knyttnevetesten ble IKKE bestått! Snarere tvert imot; det gjorde skikkelig vondt i knærne. Meget ubehagelig. Men heldigvis bare to timer med dette, så overleve skulle jeg. Dessuten var det enda en ikke-asiat ombord, og han var høyere enn meg. Tror han hadde det mer ubehagelig sånn sett.

Helt full kabin, selv om de fleste er lavere enn nakkestøttene og ikke synes på bildet

Kjæresten hadde god plass
AC fikk kjørt seg på bakken. Med regn i lufta og tropisk klima var det mye kondensert luft som kom ut. Men temperaturen var upåklagelig. De bruker ikke GPU her, så APU var på for strøm og motorstart. Etter oppstart uten pushback var det en forholdsvis kort taxitur, og etter takeoff bar det rett nordover med oss.

Ut på banen for litt backtracking
Kjøpte en pose potetgull til den nette sum av 12 kroner. Den fikk dama spise. Var ikke så sulten. Ellers en hendelsesløs flight. Sov stort sett hele veien. Landet i rute, og var ute av flyplassen etter 5 minutter. 5J bruker terminal 3 ved MNL, og den var helt ok.

MNL

Parkerte ved siden av denne. En A330-343 levert ny til selskapet 20.02.2014
Utenfor ventet min kjæres tante og hennes ektemann. De kjørte oss rett bort til ambassaden hvor det var levering av dokumenter. De var klare til avhenting etter 2 timer. Spiste lunch i mellomtiden.
Manila er en overbefolket by. Det ser man tydelig når man kommer til boligområdene. Leiligheten vi skulle overnatte i var ikke større enn 30 kvadratmeter. Det var stue/kjøkken/spisestue og et soverom, samt et bad. I tillegg var den inneklemt imellom flere andre leiligheter, så det var ingen luftemuligheter bortsett fra inngangsdøren og et ventilasjonssystem som nesten ikke fungerte. Det var ikke plass til kjøleskap, Der inne bodde det en familie på 4 altså. Og så kom vi i tillegg. Vi lå på madrassen foreldrene brukte , og barna deres sov i køysenga ved siden av. Det var ubeskrivelig varmt, og neste gang skal jeg ta inn på hotell!!!

28.07.2016 10:00 5J989 MNL-GES RP-C3276 A320-214W Seat 12E

Hvis noen lurer på hvorfor jeg valgte midtsete, var det fordi dama ønsket å sitte ved vinduet, og jeg ønsket å sitte ved dama. Dermed ble det et kompromiss. Men det gikk bra, siden det var kjentfolk på begge sider av meg.
Samme prosedyre her med sikkerhet og innsjekk. Nettbrett og flytende lå i bagen under screening, og de brydde seg ikke om størrelse på flasker med innhold, eller at de ikke lå i egen zip - pose. Gate ble byttet underveis pga annet sent innkommende fly. Dermed ble det buss ut til flyet.

Et stk motor på vårt fly for anledningen, en A320-214 levert ny til selskapet 22.12.2013; ca 3,5 år gammelt
Sete 12E var nødutgangssete, og dermed meget god pitch for undertegnede! Dama var lite fornøyd med at veska måtte opp i hylla. En ting jeg likte var at de håndhevet påbudet om en stk handbagasje rimelig strengt, og at folket var lydige til dette. Dette bidro til rikelig med hylleplass! Og for en køkultur! Et eksempel for oss nordmenn...

Me like
MNL prioriteres større fly framfor de små lokale, så vi ble ca 10-15 min forsinket pga venting i køen. Men det gjorde ingenting for min del, for jeg fikk se både Cathay Pacific og China Airways ta av. Eksotiske selskaper jeg sjeldent får se.

Cathay Pacific A350 på takeoff roll. Fikk dessverre ikke registreringa med meg
Vel i lufta sovnet jeg av igjen. Frøkna gjorde det samme. Lite søvn på oss i varmen med andre ord. Våkna opp av en konkurranse de kjørte, hvor man skulle gjette et lands valuta, så kunne man vinne en Cebu Pacific toalettmappe. Klarte å få rett på Russlands valuta, så da ble det gave til dama. Hun ble glad for den.
Samme opplegg tilbake. Da vi landet i GES -for øvrig en av de beste landingene jeg har vært med på- ble det oppfordret til ikke å ta av seg beltet før flyet stoppet. Dette ble ikke fulgt. Det ble også oppfordret til å komme seg raskt inn i terminalen, slik at man ikke var i veien for bakkepersonalet. Heller ikke dette ble fulgt. Men på et vis skjønner jeg de. Det er sikkert mange som flyr for første gang, for den vanlige filippiner har ikke råd til å fly slik som oss.

Innflygning til GES

KONKLUSJON:
5J er som andre billigselskap. Alt koster hvis du skal ha det inkludert. Men hyggelig betjening og firholdsvis nye fly gjorde dette til en grei tur. Bruker de gjerne igjen til innenlandsturer her i framtiden når jeg og dama skal på tur hit i framtiden!
__________________
Whisper Mode!

Last edited by eirikma; 02-08-2016 at 10:10.
eirikma is offline   Reply With Quote