View Single Post
Old 13-09-2018, 16:03  
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det er da mer miljøvennlig å bruke mindre fuel enn å bruke mer fuel, så vidt jeg kan forstå. Og i det minste øker presset på å utvikle en mer miljøvennlig og bærekraftig luftfart.
Hva er miljøvennlig? Er mindre CO2-utslipp miljøvennlig? Det er få punkter annet enn at vi tror CO2-utslipp bidrar til en viss endring i global temperatur og dertil kanskje fører til varierende klimaendringer. Om vi så går ut i fra at denne hvisomkanskje-tendensen til at CO2 påvirker globalt klima er en faktisk sammenheng, har global luftfart et totalt bidrag på MAX ~5% av verdens globale CO2-utslipp. Dette var med tall fra rundt 2010, om jeg ikke husker feil fra et tidligere innlegg jeg har hatt her (kan gjerne finne de om du har interesse, men med mtp. at du kommer med dårlige forsøk på å diskreditere en mening med at den kun kommer pga selskapet som ytrer seg selv etter at det er understreket at det ikke har noe med det å gjøre, så har jeg en skarp følelse av at jeg snakker til en vegg).

Disse 5% fordeler seg grovt sett med 2% i Amerika (inkl nord og sør), rundt 2,5-3% i Eurasia og 1-1,5% i Afrika. Igjen fra tall fra IEA. Transatlantiske flyvninger består vel da av ca 0,5% av de globale klimautslipp som stammer fra flybransjen.

0,5% av en klimagass som kanskje muligens fører til en endring i jordas klima, er ikke særlig tungtveiende når vi snakker om lokale forurensninger som f.eks: NOx og SOx (skaper surt regn og fører til luftvegsirritasjon hos mennesker), støv og tungmetaller (fører til allergier og plager), utslipp fra flyplasser (store mengder miljøgifter som forgifter hele kyststrekninger, grunnvann, lokale økosystemer og innsjøer), overflatetap til utbygging av flyplasser (f.eks myrlandskap eller urskog), tap av viktige luftveger for trekkfugl (fare for utrydning av hele dyrearter), farlig avfall fra flyplasser, normalt avfall som stammer fra flyplasser, søppelproduksjon fra en normal flyvning (ta bare de idiotene som plastrer koffertene sine med gladpack hver gang de reiser) og kostnaden miljøet betaler for å produsere ett fly, og kostnaden miljøet betaler for å pensjonere et fly.

Igjen: å selge fuel efficiency som et miljøtiltak er like ærlig som å selge gjennomsiktige klær til keiseren. Kall det hva du vil, men motivasjonen din er IKKE miljøtiltak. Det har minimalt å si for miljøet, og alt å si for å kunne presse enhetskostnadene ned slik at man kan være konkurransedyktig i et hardt marked med økende driftstoffpriser.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote