View Single Post
Old 16-02-2019, 21:53  
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Jeg vil vel ikke kalle meg en svoren Norwegian tilhenger men jeg tror de vil tjene mer på å øke billettprisene en 50 lapp el i stedet for å lansere nye gebyr for ditt og datt. Jeg tror de fleste av oss forstår at tilbud etc i reklame kun gjelder noen få seter per flyvining, men hvis den faktiske prisen ikke blir så langt unna, så bestiller man allikevel. I dette ligger det kanskje etpar hundrelapper til Norwegians fordel. Motsatt sier strømninger i meg at et evt carry on gebyr vil bli oppfattet irriterende. Så irriterende at man kanskje velger naboflighten SK. Time will shåvv(var ikke det noe slik som er korrekt englesk her inne)??:-)
Det er vel dette som mange Airline CEO tror de kan snu selskap. Jeg har opplevd dette med i minst 2 CEO og flere CCO. Men - sånnheten er - at det funker aldri.

Dersom man øker alle billetter - eller la oss kalle dem prisklasser - med 50 NOK, så vil det har en effekt på etterspørelsen. Noen kunder har just ikke disse 50 NOK, ergo vil de ikke booke. Dette betyr at SLF vil falle, Yield stiger, men RASK kanskje synker. Verst av alt, Anciallary faller.

Tenk deg av dette eksempel. Relativ enkelt. Vi simply anta at sma priser bygger volumn. Pax volum, yield og en Ancillary på 180NOK.

6pax 750NOK -> 4.500 NOK + 6*180NOK Ancillary = 5.580NOK
7pax 700NOK -> 4.900 NOK + 7*180NOK Ancillary = 6.160NOK
10pax 500NOK -> 5.000 NOK +10*180NOK Ancillary = 6.800NOK

Norwegian har i DEC18 og JAN19 en SLF som er nesten identisk med Lufthansa. Her ligger deres störste problem. Kundene oppfatter DY som en LCC, men DY fyller sine fly like som en nettverk-selskap uten å ha de samme inntekter.

Så konklusjonen kan vaere to. Enten at man satser på mindre fly som koster mindre å operere eller at man fyller sine fly bedre. Vil man gå med opsjon2, så bør man gi enda lavere priser inn i market slik at man bygger mer volumn.

Kikker jeg på BER-OSL, så starter DY t/r med 299+350NOK, mens easyJet gir meg 29€ + 21€ (ca 500NOK t/r). Dvs easyJet kaprer alle pax som har mellom 500NOK og 649NOK. Back in the days, DY ble billigere og klarte å bygge de volumer som trenges, mens AB, som ble dyrere, klarte ikke å fylle sine fly.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote