View Single Post
Old 10-10-2019, 11:33  
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hva er det du har problemer med? At kullkraft fortsatt er fullstendig domminerende i Tyskland til tross for masse pr-jippo hver gang de setter opp en sterkt subsidiert fulgedreper?
Fantastisk at du subtilt endrer påstandene dine.

Først skriver du:

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nja.... da må man faktik også ha grønn produksjon av energien. Ser vi fx til Tyskland så satser man masse på kullkraftverk for å lage strøm.
For deretter å nå skrive:

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
kullkraft fortsatt er fullstendig domminerende i Tyskland
Det er stor forskjell på å "satse masse på", vs å ha en energimix som er dominert av noe. Det er helt feilaktig å si at Tyskland "satser masse på". Det du framstiller er så wildly langt vekk fra virkeligheten at det er vanskelig å forholde seg til, særlig når egen jobb er nettopp det som diskuteres.

I stedet for å bruke utdaterte "første jeg kom over når jeg googla, som var enig med mine meninger"-diagram, kan vi jo benytte oss av data som for det første er oppdaterte, og for det andre er relevante:



Å snakke om "kull" er liksom også noe snevert: brunkull er fullstendig utdatert og er omtrent på høyde med å stå å fyre opp noe MDF-plater i en bakgård for å fyre seg varm. I tillegg til de enorme ødeleggelsene utvinningen av brunkullet påfører jorda pga dagverk iso. gruvedrift. Steinkull er svært varierende, et gammelt steinkullkraftverk fra 1970 har helt annen teknikk og regelverk å forholde seg til, enn et nybygget steinkullkraftverk fra 2015. De færreste har peiling på hvordan et steinkullkraftverk ser ut, og hva det innebærer. Uansett om vi snakker om brunkull (lignitt) eller steinkull (antrasitt/hard coal) - så er trenden helt tydelig på veg ned i Tyskland.


I all øvrighet: robertaas, kjenner du overhodet til noen som helst datasett fra vindparker utover at du har lest krigsoverskrifter fra facebooksiden til "sinte norske hvite menn på 50" som ELSKER å dele innlegg om stakkars ørner uten vinger? Mens de ironisk nok har null problemer med at norge slakter ned rødlistede rovdyr så det ljomer etter, så er det de forferdelige vindmøllene som har knerta 96 ørn, 200 rype og noen hauker på 14 år som er "et samfunnsproblem"?? (kilde: https://www.faktisk.no/faktasjekker/...biner-pa-smola ) --- bare i 2018 drepte norske jegere nesten 200,000 rype (gang det med 14 ...) - i tillegg til 50,000 andre fugler. 172 ulv er skutt og drept av norske jegere siden 2008. Siden 2008 er 403 ørn skutt og drept av jegere i Norge. Hvor er ramaskriket om det? Hvor er facebookgruppene og syrlige kommentarer om "hvor er de ekte naturvennene", fire ganger så mange ørn tas av jakt og jegere i Norge som vindmølleparkene. Og jeg har ikke sett deg, robertaas, aktiv i f.eks Bygdefolk for rovdyr eller andre grupper på facebook. (Kilde til statistikk: https://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og...faktaside/jakt ).

I all øvrighet volum 2: kjenner du til tallene fra Tyskland, overhodet? Jeg har faktisk jobbet i en bedrift som skrev en rapport for vurderingen av plassering av ny vindkraftpark i nord-tyskland. Rovfugl er av mindre interesse her, da rovfuglen for det meste faktisk trives med vindmøller da de har en uberørt og høytliggende hekkeplass - og de fleste av små rovfugl i Tyskland er raske nok til å fly mellom rotorbladene. Det største problemet her nede er flaggermus, jeg ser ikke noen tårevåte innlegg om det fra hvite-menn-over-50-facebookinnleggene? Hvor er vitenskapen i anti-milj-sutret?

Her er en omfattende studie fra 2016 som viser at de fleste fuglene som tas av vindmøller er duer:
https://www.bmu.de/themen/natur-biol...d-greifvoegel/

Det estimeres at ca 100,000 fugl tas av vindmølleparker i Tyskland pr år. Til sammenlikning dør estimert 18 millioner fugl pga krasj i glassvinduer, og ca 1 million fugl skytes av jegere. For ikke å snakke om alle som tas av biltrafikk. Det er greit om man tar et skritt tilbake og ser litt på perspektiv og saklighet, statistikk og datasett.

For ordens skyld: jeg er ikke noe storfan av vindmølleparker, og synes de skaper alt for mye støy samt visuell plage til å være aktuelle onshore. Offshore kan jeg akseptere det med riktige sikkerhetstiltak både under utbygging og drift.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote