View Single Post
Old 01-12-2019, 22:08   #4
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: De-icing - Widerøe og de andre

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Dette kan sikkert noen flyvere svare på, men det er vel fartøysjef som bestemmer deice eller ikke?
Opplevde en episode i går med Crj 900 Cityjet på OSL. Det var kaldt og klarvær. Vi taxet ned og ut på runway. Satte oss litt i bevegelse før vi avbrøt take off og taxet til deice området. Crew hadde sett/ fått indikasjoner på is på flaps eller vingeflater. God deicing ble utført og opp vi fløy. Som det ble sagt ombord, bedre safe than sorry. Kanskje noen kan forklare mer om deice rutiner?
Jeg var ombord på samme flighten selv, jeg så tydelig et lag med is/rim på flaps og ailerons når vi takset ut. Han som satt vedsiden av meg var en kaptein i samme selskap, som helt i fra vi startet å takset snakket med flyvertinnen om vi ikke skulle deice, og når vi linet opp på rullebanen ga han tydelig beskjed om at hun måtte be kapteinen avbryte avgangen og deice. Beskjeden kom heldigvis frem akkurat i tide. Kapteinen var også tydelig på PA i etterkant at de ikke hadde sett noe is når de hadde sjekket under walkaround.
Scandinavian is offline   Reply With Quote