View Single Post
Old 07-06-2021, 20:09  
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Spørsmålet var vel hvilket selskap?
Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Om Turtle er flyger, så skjønner jeg ikke animositeten mot seniority og god lønn på toppen. Alle har sin mening, men vi vet stort sett hva vi går til når vi søker på en jobb.
Jeg befinner meg godt plantet i et tradisjonelt, tidligere nasjonalt selskap i Europa med lister i massevis, og ja, jeg synes senioritetslister ikke hører hjemme i den moderne verden selv om jeg sånn sett har klatret i mange år på en og samme liste og har fordeler av den grunn. De er et gufs fra fortiden og nører opp under imperier, som jeg ser det.

Jeg kan f.eks. ikke skjønne hvorfor erfaring ikke skal telle for noen ting og at f.eks. LN-RTP må starte på nytt hvis han vil bytte jobb og faktisk få uttelling for sin erfaring uten å måtte gå til en bakgårdsoperatør.
Svaret er jo selvfølgelig at "sånn er det bare fordi sånn har det alltid vært", "det er det eneste som er rettferdig", "det er den eneste løsningen", "man vet hva man velger" osv. men det synes ikke jeg er noen begrunnelse. Ei heller at "alle får ta del i godene", for det gjør de jo ikke, det kommer an på flaksen.

Jeg synes ikke det er rettferdig at noen skal ha spesielle fordeler i årevis foran andre bare fordi de er ett nummer høyere på listen og der ikke er noen bevegelse. Men, hvis folket vil fortsette å tro på historiene om at "det vil alltid bli din tur" og holde på tradisjonene så får de jo gjøre det. Det er en relativt fri verden!

Jeg synes ikke karriere skal være basert bortimot på flaks alene og det gjør mulighetene til å bli suksessfull i flygeryrket tilsvarende sjansen for å gjøre det bra i Hollywood. Flyselskap går konkurs i disse dager men det gjorde de jo ikke i gamle dager når dette senioritetsgreiene ble oppfunnet.

Og ja, jeg synes også at den konstante økende forskjellen mellom bunn og topp er uheldig. Lønn, ferie osv. er ikke noe en fortjener men godtgjørelse en får for utført arbeid og alle skal ha mulighet til å kunne oppnå det uten å måtte komme fra en privilegert bakgrunn eller basere seg på flaks. Utdanningen er en investering og bør ha en viss form for fremtidsvisjon utover flaks.

Hvis dette gjør meg til Nancy Pelosi og Demokrat så kan jeg leve med det
Turtle is offline   Reply With Quote