View Single Post
Old 07-06-2021, 03:43  
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen nevnte økt forbruk med økt lønn, som jo er ganske naturlig. Men de fleste jeg kjenner bruker mindre enn de tjener, sparer og investerer i fremtiden. Betaler ned lån og venter på neste nedgangstid. Har kompiser i SAS som mista 75% av inntekt det siste året. Og ikke noe klaging, alle vet det kan skje. Om noen bruker mer enn de tjener og kjøper villa i Bærum, så er det deres problem og risk og det vet de selv.
At sykepleiere er underbetalt er ingen tvil. Kun når det går tomt av de går lønna opp. Akkurat som flygere. Men at noen mener at ingen bør ha over 1M i lønn, er vel noe typisk norsk. I et land der halve arbeidsstokken jobber i det offentlige papirflytteriet og haugevis av de som sitter og hever feite lønninger aldri ville blidd savnet hvis de var borte en måned eller to. Og de som ikke jobber der betaler regningen.
Når vi dømmer andres økonomi og penger er det lett og glemme regionale forskjeller. En på Dombås klager på de som tjener grovt på vestkanten av Oslo men det beløpet du kan bo og leve godt av en plass strekker ikke til en annen.
Jeg bor i USA og tjener nå godt over det jeg ville tjent i Norge. Bor i samme hus jeg bodde i da jeg tjente tredjedelen. Kjøper bruktbiler. Har samme klær jeg hadde for 10 år siden(ikke nødvendigvis stolt av det). Jobber overtid når jeg vil, og vi har to inntekter. Har det bra økonomisk.
Men om jeg bodde i eller nært storbyer i Cali eller østkysten, der de fleste pilotbaser er, så ville ikke lønna strekt så langt som den gjør. Samme som i Oslo eller Tromsø... Prøv og etablere deg i noen av Norges dyre byer med barn. Millionen kjøper ikke Gucci, den kjøper bleier og et hus for fremtiden.
Jeg pendler 1000km en veg for og gå på jobb. Har leilighet i storby(base) med 12 av oss som bruker.
Uaktuelt og kjøpe hus rundt basen min. Vil ikke bo der, men lett 6-8M for noe som er trygt og bo i. Samme som i Tromsø og Oslo....
Og til slutt, skattenivået i USA øker mye når inntekten går opp. Eiendommskatt der mange jeg jobber med bor er over $20-25.000. Det er 200k nok i året. For og eie hus...
Sett dere inn i den norske pilots hverdag. Flyr 900 timer i året, har over 1M i studiegjeld og lønn som er langt under det i sikkert 10 år og mer.
Og de blir sett ned på av de fleste og kalt grådig, selv blandt de som er flyinteresserte men aldri har satt seg inn i hvordan yrket egentlig er. Noen av dere ser status, tviler på at der er mange norske flygere som ser det slik. Dere ser at vi bor på flotte hoteller og spiser på restauranter. Jeg boddde på hotell på stranda i Florida for et par uker siden. Høres greit ut, men etter en redeye trengte jeg søvn, og det får du ikke på strandhoteller midt i partyland. Var halvdød neste dag. Og ofte kommer vi inn etter alle restauranter er stengt. De fleste av oss tar med mat hvis vi kan. Dette er en veldig usunn livsstil som krever veldig god helse. Og det krever disiplin på lang sikt. I en annen jobb ville jeg ikke tenke på det.
Jeg klager slett ikke, kun min mening og mine fakta.

Og til dere som sier at ingen skal tjene over x: Hvor mye er det verdt og fly et rør på tvers av landet eller over havet i 6-8 timer der inntjenigen er en halv million?
Der flyet er verdt 1 milliard eller to, og dasker et i bakken koster det milliarder og titusenvis kan miste jobben. Blandt andre ting. Svar gjerne hva det er verdt til deg. I normale tider tjente selskapet ca 30.000nok per flight i profitt. Etter at de betalte oss overbetalte bussjåfører. Bare nyskjerrig på svar.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote