View Single Post
Old 28-02-2021, 04:43  
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Eneste gangen jeg har opplevd et kabinpersonale som kranglet høylytt seg i mellom med passasjerene som tilskuere, var under middagsserveringen på Tower Airs GEN-MIA en gang i februar/mars 1992.
Uffda.
Tower Air hadde jo sine problemer, men for en flyger var det bra jobb:
En stund var FF et av de selskapene som betalte flygere best i USA, kanskje ute i verden også.
Vi hadde forening og kontrakt, men veldig spesielt: Fikk du under 10 timer på hotell rommet så ble det dobbelt betaling inkludert når du sov.
(Vi kalte det “Snoozing for Dollars”)
Som styrmann fikk jeg $69.5 daler per time for å sove, Som skipper $85, i tillegg til lønna selvfølgelig og i tillegg til annen overtids betaling.
Det var jo for at vi hadde mange lukurative kontrakter med militæret og vi måtte fly selv om det var forsinkelser og “Minimum Rest” på hotellet.
Jeg ville aldri ha sluttet den jobben, men dem gakk på rompa.

Vi hadde flygere og flight engineers fra Singapore Airlines, Pan Am, Air Force One, etc.
Jeg var den med minst erfaring i min klasse, men hadde likevel 2000 timer på jumbo. Ekslusiv klubb må vite.
Mange i klassen min som var ex Eastern, Braniff og Pan Am, da hadde dem sittet som styrmann på jumbo i 20 år og blitt grønnsak i høyre setet.
Når det ble kjapt opprykk etter 15-18 måneder var det mange av de som strøk på prøvene, de klarte ikke å skille klinten fra veten.
Jeg var i samme gruppa, så jo hvor landet lå og dette var min sjanse til å bli jumbo skipper i en fei og på kort varsel.
Jobbet som fanken for det var vanskelig kurs, men kom gjennom nåløyet ved å holde tunga rett i kjeften og pugge som om det gakk på livet løs.
Husker det var en simulator sesjon hvor jeg ikke gjorde det så strålende og var litt etter programmet.
Instruktøren, som var arrogant og nesten Gud, ba meg å lese boka godt på hotell rommet før neste runde. (Hvis ikke ryker du ut’)
Husker jeg leste og pugget i 17 timer non-stop på akkurat det jeg hadde problemer med. ( I tillegg til den vanlige puggingen på kurset)
Det gikk bra dagen etterpå, og ble anbefalt til oppflyging på simulatoren.
2 dager senere ble det opp flyging til skipper prøven, og da kunne jeg velge hvem som skulle leke annenflyger i simulatoren. (En kompis hadde vært gjennom programmet og prøven 2 dagen tidligere så han stilte opp, klasse kamerat)
Det gikk bra, 2.5 timer i venstre setet med masse manøvere og stress samt simulert bombe ombord og returnere hurtigst til flyplassen, og det ble bingo. Tror det var det vanskeligste i mitt liv, men godt når man, etter ukesvis med ytterligere prøver og linje trening, samt FAA på klappsete og velsignelser fra alle hold fikk nøklene til en jumbo og ble sendt til Buenos Aires med mannskap for å fly hjem til Miami via Santiago og Lima på jomfrutur som skipper.

Som annenflyger, eller co pilot, er man vant til å se til venstre om det skulle være et problem eller et spørsmål. På den turen så jeg til venstre og så bare et speil bilde av meg selv i vinduet.

Det tok jo noen måneder før man ble varm i trøya, men da ble det også bra jobb og man gledet seg til å dra på arbeid. Det ble mindre stress og man stolte mer og mer på sin annen og tredje flyger samt på purser og resten av kabin personalet. Slapp av og la dem gjøre jobben sin.
Etter det sovnet man ofte i venstre setet og gjorde ingenting. Mannskapet jobbet hardt og jeg fikk glorie og kreditt som kaptein.
Fin jobb ja, kan anbefales.

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 28-02-2021 at 11:47.
LN-RTP is offline   Reply With Quote