View Single Post
Old 15-11-2020, 12:17   #2275
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å forstå og kjøpe NAS-ledelsens argumenter, all den tid argumentene virker å være bygget på at det ikke eksisterer andre aktører eller åpen konkurranse i markedet deres. Norwegian er ikke alene i norsk luftfart, og står etter min oppfatning heller ikke i noen særstilling i forhold til de andre aktørene. Man klarer ikke overbevise politikere om å få milliardstøtte hvis man bare driver "storytelling" med gamle slagord og halvsannheter.

Norwegian hevder at de leverer "kritisk infrastruktur fra Kristiansand til Svalbard". Slik jeg ser det er det ingenting "kritisk" med Norwegians bidrag her, all den tid man har et annet selskap (minst) som leverer akkurat det samme produktet til staten Norge. Norwegian flyr ikke til en eneste destinasjon i Norge som ikke SAS også flyr til. Infrastrukturen i Norge står ikke i fare for å bryte ned hvis Norwegian forsvinner, det sørger SAS/WF/andre aktører for så lenge det finnes et marked.

Norwegian hevder at de "var på vei mot et meget godt år i 2020". Vel, det er enkelt å si nå, hvisom-atte dersom-atte, og mange tror jo på dette, men hvorfor tror ikke kapitalmarkedet og bankene på det? Hvilke tall er det Norwegian kan presentere som tilsier at dette skal være sant (ref BU662s glimrende innlegg over)? Norwegian har jo jo hevdet i årevis at de var på vei mot det helt store, men har aldri levert stabile overskudd basert på sunn drift. Videre hevder Norwegian at de har gjort flere tiltak for å "snu fra vekst til lønnsomhet". Hvilke tiltak er dette snakk om, og hvordan har disse tiltakene påvirket regnskapene? Overbevis meg, jeg lytter!

Mange hevder at "takket være Norwegian, har vanlige folk råd til å fly". Dette har blitt en gammel floskel, og verden har endret seg siden Kjos stod og messet på tidlig 2000-tall. Vanlige folk i Norge har relativt god råd idag, og vanlige folk har råd til å fly nær sagt så mye de vil. En Norwegian-kollaps vil sannsynligvis ikke endre stort på dette. Det er klart det finnes mennesker i Norge som faktisk er fattige, og har så dårlig råd at de ikke kan reise så mye, men jeg vil påstå (udokumentert) at dette er snakk om et lite mindretall.

Vedrørende argumentene om de norske arbeidsplassene som forsvinner, så er det lett å glemme at SAS-systemet allerede har sagt opp tusenvis av ansatte i Norge. Widerøe har permittert hundrevis av crew, og Widerøe Ground har sagt opp hundrevis. Alt dette er også norske arbeidsplasser, som etter mitt syn bør være like mye verdt som arbeidsplassene i Norwegian. Dersom Norwegian skulle forsvinne, er det rimelig å anta at et betydelig antall av disse arbeidsplassene vil reddes på kort/mellomlang sikt hvis disse aktørene ser muligheter til å fylle et tomrom etter Norwegian. Norwegian-ansatte som skulle miste jobben, vil jo selvsagt også kunne få nye jobber i luftfarten dersom markedet skulle ta seg opp igjen.

Det er rørende å se all denne omtanken for de gjenværende norske arbeidsplassene i Norwegian, men hvor var denne medfølelsen da Norwegian effektivt utraderte alle arbeidsplassene i Sverige, Danmark, USA, Spania, UK etc.? Piloter og andre ansatte med opp mot 20 års ansiennitet ble satt på gaten over natten, men hvor var solidariteten fra norske "Core"-ansatte da?

Jeg mener staten skal holde seg unna å gå inn med konkurransevridende støtte til enkeltselskaper, og fortsette fokuset på å holde samfunnskritisk infrastruktur operativt gjennom støttede ruter og lavere avgifter for alle aktører til denne pandemien er over.
LeMonde is offline   Reply With Quote