View Single Post
Old 15-11-2020, 10:16   #2274
TheCrew
Newcomer

Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg har næsten opgivet at kommentere herinde. Der bliver skrevet om “trumpisme” fra en bruger men vedkommende selv cherry picker facts som passer ind i hans totalbillede. “You are entitled to your own opinion, but not your own facts” EasyJet har modtaget lån fra den engelske regerings krisefond, på over 600 millioner pund(7.2 millarder nok kr)til 0.6 procent i rente. Selv wizz air UK lånte 100 millioner pund af de engelske skatteydere i den forbindelse, for dem var det ikke nødvendigt, men det var næsten “gratis penge” so why not? Penge de nu bruger på at prisdumpe og knuse det sidste liv ud af Norwegian i sidstnævntes hjemmemarked. Og selvfølgelig får Lufthansa(krisehjælp 100 milliarder nok, gæld 386 milliarder nok) tiltro og adgang til finansmarkedet, når investorerne ved at den tyske stat vil gøre “whatever it takes” for at støtte selskabet. Hvis jeg skulle ud og købe et hus og banken vidste at jeg havde staten i ryggen til at bakke mig op, kunne jeg nok også få adgang til at låne penge, på meget favorable vilkår end hvis det skulle baseres på min privatøkonomi. Tingene hænger sammen. Dermed ikke sagt at jeg er imod at Lufthansa låner penge, der er tale om en pandemi, Force majeure. Det er en politisk beslutning.
At Nybø og Hareide på den måde spiller hasard med mange, mange tusind norske arbejdspladser, hænger ikke på greb, Norwegian er liv laga på ret finansstruktur, og de var godt på vej. At ikke hjælpe selskabet den sidste del af ud af kniben, bliver for mig uforståeligt. Der er meget misundelse og jalousi i branchen over, hvad Norwegian har fået til, brandet er bomstærkt og MOL siger jo selv at markedet kommer tilbage, 2024-25 er jo “bullshit”. MOL har selv haft vældigt travlt med at kommentere på Norwegians situation, hvorfor, ja han ved de er en farlig konkurrent. Da Europa blev grønt over sommeren, havde Norwegian totalt udsolgte fly fra Køben og Stockholm. Bill Gates som i årevis gik ud og advarede mod en global pandemi, forudser at for i-landene ender pandemien i slutningen af 2021. Fauci som under hele pandemien er gået mod Trump, har modsagt ham og rettet i hans fejlagtige påstande om covid, mener nu også at samfundet er tilbage mod normal q3/early Q4. RNA teknologien i Pfizers vaccine er foreløbigt valideret til at virke med en effektivitet på mere end 90 procent. Moderna kommer med fase3 resultater de kommende dage, jeg vil blive meget overrasket hvis de ikke også viser høj virkning, da de bruger samme teknologi. Summa summarum, jeg tror markedet min er 80-90 procent tilbage af gamle niveauer allerede sommeren 2022. Da tror jeg Norwegian vil at have trukket sig tilbage til Norden, fortificeret Skandinavien som deres område og new Norwegian eksisterer med cirka 100 fly i “the new normal”

Last edited by TheCrew; 15-11-2020 at 11:30.
TheCrew is offline   Reply With Quote