View Single Post
Old 12-09-2019, 19:11  
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Slik jeg ser det har problemet vært den ekstreme vekst-farten kombinert med en haug med teknisk "uflaks" rundt flyene
som har kostet mange milliarder. I tillegg de langvarige politiske prosessene rundt tillatelser til å fly både øst og vestover.
Situasjonen hadde vært en helt annen uten dette, og det kunne like gjerne ha gått til himmels. Det er veldig lett å være etter-på-klok
som en del her er. Men, dette er på ingen måte over enda, er det noen som har vist at de er gode på å løse utfordringer
og snu seg rundt, så er det DY.
Problemet er jo at de har vokst fort, og aggressivt og muligens med mindre og mindre kontroll. F.eks det at de absolutt skulle slå til på begge fly tilbudene,. Plutselig skulle de drive stort med leasing, som er noe annet enn flyselskap.

Når det gjelder politiske-prosesser så har jo dette vært kjent stoff. Jeg har lite sympati med selskaper som utfordrer kjente avtaler osv, uten at de har tatt høyde for at de ikke vil få gjennomslag.

NAS har strukket strikken alt for langt, og 2xbjørn har nok vært mer opptatt av å beholde kontrollen enn å kapitalisere selskapet for den risikoen de har tatt.
Jeg er ganske sikker på at innen 18 mnd så har de kjørt en emisjon. Får håpe for NAS at de kan vise "bra" tall gjennom vinterens og kan kjøre emisjonen etter en fin sommer 2020.
storg is offline   Reply With Quote