View Single Post
Old 15-07-2017, 21:16  
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men det ser ut som om de kan få utfordringer med finansieringen av veldig mange fly, kombinert med omplassering av A320NEO'er da disse ikke har performance som lovet før om et drøyt års tid.
Jeg er egentlig ikke så bekymret her. Ja, de har store investeringsplaner, men de har også muligheter til å finansiere mye gjennom leasing. Dog er økt leasing, wet leasing da holdt utenfor, endel av årsaken til nedgangen i resultatet, da sale&leaseback transaksjonene de gjorde forrige kvartal gå et økte kostnader, samtidig som det frigjorde midler.

Når det kommer til A320neo leveringene, så synes jeg det overdramatiseres. Norwegian har til nå ikke fått levert mange fly, og har ikke problemer plassere dem. Så de har jo ingen kostnader her. Slik jeg har skjønt det er jo HK Express ivrige på å få sine levert, selv om de må inn til en liten fiks etterhvert. Noen får det til å høres ut som ingen A320neo med PW motorer er i drift, men det er langt fra sannheten

Quote:
Men... om 2,5% nedsalg (var det ikke?) i Bank Norwegian ga 2 milliarder forbedret egenkapital, burde ikke de kortsiktige problemene med å finansiere noen fly være såååå store? Sånn om man tror de vil generere cash i løpet av 12 måneders tid. Om ikke lånegiver har nok tro på DY, så er det jo god sikkerhet i flyene.
De fikk ikke 2mrd for 2,5% av aksjene. For dette fikk de 360 millioner kroner. Derimot så betyr det at verdien av de resterende aksjene ble oppjustert, og slik økte verdien av Norwegian sine aksjer.

Så et lite element av finansiell optimalisering der
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote