View Single Post
Old 23-12-2019, 10:17  
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Adventkalender 2019

God Lille julaften, 23.desember!

I dag vil jeg bruke kalenderen til å takke alle som bidrar til å ta vare på flyhistorien rundt omkring. I november var jeg for første gang på mange år i Kristiansand i forbindelse med en konferanse jeg deltok på. Da jeg skulle reise hjem fikk se dette fine flyet, som jeg så for mange år siden da den sto falmet på en søyle foran skolesenteret på flystasjonen.

Republic RF-84F Thunderflash cn: 51-17055 ble levert ny til Luftforsvaret som et av 20 fotorekognoseringsfly til 717 skvadron mens de var på Sola flystasjon. Den gang hadde den merkingen som bildene viser, T3-H. I 1961 flyttet 717svd fra Sola til Rygge flystasjon. Deretter ble flyene kamuflasjemalt etter NATO standard, og skvadronen fikk nye kjennetegn, og T3-H ble til AZ-H. I 1969 ble Thunderflash erstattet av nye RF-5A Freedom Fighter i 717 skvadron, og i følge Flyhistorie nr 12, ble AZ-H fløyet fra Rygge til Kjevik 28.november 1969 for å kunne brukes som et utdanningsfly på Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Etter hvert kom flyet på en søyle foran skolesenteret, godt synlig fra veien. Etter som årene gikk falmet det ganske mye og i 2012 ble det tatt ned og satt på egne hjul foran skolesenterets hangar, og dyktige entusiaster satte i gang med et stort oppussingsarbeid for å få flyet tilbake til sin opprinnelige stand. Den ble ferdig i 2016 og har nok stått slik den står i dag siden det. Vel verdt et besøk!

Her er luke 23:

Republic RF-84F Thunderflash at ENCN/KRS 13-11-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

Republic RF-84F Thunderflash at ENCN/KRS 13-11-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote