View Single Post
Old 23-07-2018, 09:16  
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Forbrukerrådet vil ha bonusforbud på kredittkort

Et forbud er kanskje ikke ønskelig eller mulig, men det er jo flere sider her som er negative. Utvilsomt er jo det slik at det fungerer slik at de som har best kontroll og gjerne best økonomi, tjener på dette, mens mange i den andre skalaen taper på det. Og i praksis blir jo det da de med dårligst kontroll/dårligst økonomi - altså stort sett folk som har de mer vanskelig økonomisk som til syvende og sist betaler for bonusen andre kan hente ut. Om det er rett og rimelig kan det vel være delte meninger om.

Et annet perspektiv er at det gir mindre transparens mht hva man egentlig betaler for varer og tjenester, når man stadig skal opererer med bonuser. Man skal ha ganske god oversikt for å maksimere dette. For noen er det en hobby, for andre er det bare et rent irritasjonsmoment at man må sette seg så mye inn i ting før man skal handle og finne ut hvilke kort man skal bruke. Det er egentlig mitt største ankepunkt.

Ellers synes jeg norsk politikk på dette området er relativt fornuftig, og det bra at vi har tilsyn og myndigheter som fører en viss kontroll. Selv om jeg ikke er for et forbud slik det er nå, så er det åpenbart negative sider også, og så spørs det jo bare hvor langt man ønsker å se utover egen nesetipp.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote