View Single Post
Old 02-06-2014, 01:05   #504
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default NSOC night stop-over costs

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Dette regnes ut ulikt for selskap til selskap, og som du sier så er det mange ulike faktorer som spiller inn, og ikke minst store beløp.
Overnatting og hvile reguleres ut fra Subpart Q, og man scheduleres i henhold til dette. Dette regelverket regulerer også hvor lang hvile man skal ha, og hvordan den skal legges opp.
Veldig forenklet kan vi si at i SAS benytter vi en fast sum per crew, per døgn.
Det vil si at en CC i produksjon har en fast pris per døgn. Dette er uavhengig av hva den enkelte gjør, men er et gjennomsnitt.
Her er alle utgifter tatt med, alle reguleringer, og alle ulikheter i tre and. Man får da en gjennomsnittssum som da for oss er prisen vi benytter ved planlegging av f.eks nye ruter osv.
Jeg har ikke lov å si hvor høy denne summen er, men jeg kan si at crew i SAS er blitt 1500,- Svenske kroner billigere per døgn de siste to årene. Med andre ord, mye mer konkurranseeffektive.
Takk for input som jeg trakk fra ennen träd herover hvor temaet er fulltreffer !
Du sier at det gjelder 'store belöp', det tror jeg sikkert er tilfellet ... videre sier du at NSOC PR CREW ble senket 1,500 SEK pr dögn i SAS' konkurs-reddende krise-avtale med Crew Unions... när du sier 'PR CREW' mener du da 'pr crew member' (pr individ) eller pr 738 eller A320 crew av seks members ? Hva kan du videre nevne om bokholder-behandling av min liste av 11 NSOC items, jeg mistenker at sammenlagt kunne kanskje NSOC beregnes til noen 24,000 SEK/2400€/3,000$ pr fly pr overnatting "ute", kanskje bare 2/3dje-deler derav när flyet overnatter v/homebase ? hvis dagen etter flyene avleverer 6 reiser, innregnes NSOC til 500 $ pr flyreise under 'cyclic costs' ??, eller hvis man produserer 8 flighter neste dag blir imputeringen satt ned til 375 $/flight, 25 % billigere ?? Kan du bekrefte om anslagsmessig er jeg eller ikke 'langt ute pä jordet" ? Hva er typiske Trip Costs m/A320 OSL-LHR kl 17h:00 en hverdag, og hvor mye veier NSOC inn i dette tallet ?

Last edited by Frequent Traveller; 02-06-2014 at 10:25.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote