Thread: Konflikt i SAS
View Single Post
Old 28-09-2021, 16:23  
Midtiblinken
ScanFlyer Blue

Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Noe som får meg som overinteressert-i-flysikkerhet-kunde til å snu ryggen til selskapet. Så som i for eksempel Wizzair, vil også i SAS dårlige forhold med usikkerhet og «trusler» være med på å skru ned sikkerheten. Dette sammen med en stor gruppe nylig omskolerte fra Boeing til Airbus gjør SAS nå til et for meg relativt uattraktivt flyselskap å fly med.
Ser du begynner og ro her . Har du noen som helst erfaring fra flyging selv? Du er aldri bedre på prosedyrer enn når du er fersk ut av kurs. Det glipper over tid, og det fort om du ikke flyr. Derfor gjør vi trening hvert år. Sjelden mye nytt, men det samme gamle som blir herpet på.
Jeg gikk selv fra ny og moderne King Air med glass til DC9 i sin tid. Fløy King Air hjem fra Beechcraft etter 2-3 timer trening i flyet(1-2 uker i sim og skolebenk). Alene, på vinteren, på kvelden. Etter DC9 ble det over i full glass cockpit, min første FMS. Mista jobben etter noen år, tok B737 type rating. Begynte på -200, endte på -800. Southwest stoppa så alt av ansettelser. Hadde jobb intervju i Japan neste, på B767. Brukte et par uker og forberede meg, men fikk ikke jobb der. De intervjuet hver dag den uka, og ingen fikk jobb….. De ville brukt et år og 30 simmer på det vi bruker 6 uker og 7-8 simmer i USA.
Den jobben jeg tok da var og drive basen der jeg bodde for et stort frakt selskap. Jeg fløy kun 50-100 timer på 2 år, men hadde 5 check rides. Var for gammel for slikt da, gammel turboprop uten FD,AP eller FO. Jeg fløy kun på vinteren i rør med aluminiums interiør…
Så over til Airbus i 10 år. Ingen i min klasse hadde Airbus erfaring, men om de hadde det måtte de gjort akkurat det samme som resten av oss.
Poenget mitt er at piloter adapterer til forholdene. De i SAS har årevis med erfaring i selskapet og på flyplassene. Røret er omtrent samme størrelse som det gamle, og skriker over himmelen i samme fart. Deres første landing i flyet er sannsynligvis gjort med passasjerer. Og de er på sitt beste rett ut fra trening. Flyet lærer du og kjenne etter hvert.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote