View Single Post
Old 02-02-2023, 23:13   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: En tur som ikke ble som den skulle bli

I San Francisco ble det etter å ha kjøpt en del klær og fått ut mye frustrasjon i hytt og gevær tid til litt sightseeing

Og litt kjøring av den andre prehistoriske trikken i byen (som forøvrig tar helt ordinær San Francisco takst på 2.50 , cable car tar hele 8 USD )

Et hett tips om man er i San Francisco og har planer om å bruke kollektivt er at man kan faktisk legge et Clipper card i Google Wallet direkte. Tiden for å styre med billettautomater i den byen er helt forbi så lenge man har en smarttelefon. Så da bare piper man mobilen på leserne på buss og trikk.


Så jeg hadde jo en voucher som Amtrak refunderte til så hvor skulle jeg dra da for å bruke den? Valget falt ganske kjapt på Seattle og jeg bestilte en eco billett med United Airlines for 15k eurobonuspoeng. Tanken var å ta toget tilbake og prøve den ordentlige Amtrak opplevelsen.

Ut til SFO så brukte jeg BARTen - dette koster hele 10 USD fra San Francisco sentrum og vær obs at det ikke alltid er folk der som vil en vel, i det minste opplever man mange rare figurer. Siden jeg ikke hadde noen koffert som fortsatt var i varetekt på flyplasen et sted så tok jeg sjansen med sekken og det gikk helt fint den ettermiddagen. Toget var ganske så tomt. Prisen på Uber og Lyft er ca 30 USD og oppover mot 40 alt etter som så det er noe man kan forsvare når prisen på BARTen er så høy som den er og ikke minst mye tryggere transport fra dør til dør.




Vel fremme på SFO ble det tid til litt lounge i den lokale UA klubben, er man noe annet enn UA gull i *A så slipper man inn selv om man flyr domestic. Jeg hadde akkurat dinget EBG så da ble det det. Tok dessverre ingen bilder av den loungen, men det var faktisk en positiv overraskelse. I tillegg til en bemannet bar hadde de også noen varmretter. Vil si at den var bedre enn SAS loungene her på berget.

Boarding i USA foregår alltid strengt etter grupper og som EBG var jeg gruppe 1. Og det var egentlig helt greit å komme ombord tidlig. Flyet var heller ikke fullt og jeg fikk resten av raden for meg selv for det korte hoppet opp til SEA.

Sikkerhetsdemoen til UA er litt harry dog med oktoberfest tema (!)


En nokså hendelsesløs flyging i grunn, minner en del om intraskandinavisk med SAS. Men jeg liker det med skjermer så man kan ha en moving map. De kom rundt med salgstralla og jeg kjøpe en IPA

En ting med UA er at man kan på forhånd legge inn kortet for kjøp ombord, så da de kom til meg så sa de bare til meg at ja jeg ser at du har lagt inn kortet ditt, hva er navnet ditt? Det er iallefall en liten sikkerhetssjekk på at det er faktisk meg som kjøper.


En ting jeg likte med UA er at de har et inflight magasin som vel SAS har kutta ut på papir etter covid. Men jeg liker det å holde et magasin i hånda å bare bla i det.

Vel fremme i Seattle så tittet jeg på prisen for en Uber. OI OI her var det prissjokk - 60 USD skulle de ha her. Det var sent på kveld, skulle jeg ta sjansen på trikken. Ja jeg tror jeg gjør det. Trikken skulle bare ha 3 USD for den turen inn til downtown. Det tok sin tid, men var helt greit , iallefall når dette var faktisk så billig som det var. Seattle er vel en smule tryggere enn San Francisco vil jeg tro.

I Seattle ble det litt sightseeing, dessverre hadde jo Boeing fabrikken sluttet å arrangere turer siden 2020, men jeg fant nå noen ting å gjøre likevel. Seattle er et paradis for ølelskere og det var ikke rent få barer jeg var innom, det serveres rett og slett mye bra i den byen. Men jeg gjorde også andre ting som å dra opp i Space Needle. Det er vel en utsikt her som minst et forummedlem her vil kjenne seg igjen i vil jeg tro.




Og egentlig en ganske trivelig by synes jeg og for de som elsker kaffe så finnes også den første Starbucksen i verden i Seattle. Men der var det en kø som kunne minne litt om en kø på et utested i Oslo sentrum en fredag kveld...


Også fikk jeg kjøpt en billett til ishockey kamp. Seattle Krakens mot New Jersey devils. Dæven det var god stemning. Og Krakens vant etter spilleforlengelse. Arenaen ligger også ganske så sentralt og, kan gå på ca 20 minutter fra downtown eller ta monorail. Jeg valgte å gå tilbake siden monorailen var det kø på naturlig nok.


I Seattle måtte jeg også på togstasjonen for å fikse billetten med voucheren. På Amtrak sine egne nettsider fikk jeg bare feilmeldinger når jeg prøvde å betale med voucher + noe mellomlegg med kredittkort, det var uansett greit å vite helt nøyaktig hvor Amtrak var før man skulle ta toget. De i billettluka på King Street station sa jeg ikke var den første som hadde problemer med det, de fikk også noen feilmeldinger. Men det løste seg til slutt!

Last edited by Hypern; 02-02-2023 at 23:20.
Hypern is offline   Reply With Quote