View Single Post
Old 03-03-2023, 20:05  
Futura
ScanFlyer Gold

Default Re: Til Marseille for å oppleve A318

For 25 år siden fant jeg ut at det ville vært bra å lære seg litt fransk, så jeg meldte meg på ett nybegynnerkurs, på skolen 200 meter hjemmefra. Språket er håpløst. I Frankrike har de bare revolusjon så det skriftlige språket har ikke endret seg siden den franske revolusjon. De snakker ikke sånn som de skriver og skriver ikke sånn som de snakker. Det er bokstaver som ikke uttales i alle deler av ord og en ren gjette konkurranse om hvordan ord uttales. Jeg fant ut at eneste måte å klare å lære seg dette, var å dra til Frankrike, så jeg dro til Chamonix og var der i 10 uker. Året etter var jeg like lenge i Chamonix. Mine fransk kunnskaper er fremdeles veldig begrenset. Både Spansk og Italiensk er vesentlig enklere å lære seg. Jeg har også 2/3 av ett nybegynnerkurs i Tsjekkisk. Det er vanskeligere enn Fransk, men ikke mye vanskeligere.
Jeg bodde i bofellesskap på Majorstuen, med en fra Marseille. Han sa det var som Midtøsten, bare fu..... arabs.

Ellers, artig trip report. Jeg skulle gjerne kostet på meg en tilsvarende rundtur. Mangler både CRJ og A318 på listen. Ja og så en masse andre flytyper også.
Futura is offline   Reply With Quote