View Single Post
Old 03-03-2021, 19:25  
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vel, for å fullføre historien, så gikk prisene til himmels da Color Air gikk konk, SAS tok over BU, og stupte igjen når DY og bonusforbudet kom... (Beklager dårlig kvalitet)
Før Color gikk under var prisene håpløst lave, jeg kjøpte da flere ganger billett for så lavt tur/retur for rundt 500-600 kr. innenlands. Jeg var selv i flere fly med under 10 passasjerer i den tiden. Det var ekstrem overkapasitet ettersom SK og BU begge konkurrerte på frekvens + at Color fløy. Synes å huske frekvensen på OSL-AES var noe sånt som 17 fly i hver retning, for eksempel.

Da Color gikk under hadde Braathens (allerede på forhånd kraftig svekket av satsningen i Sverige og negative reaksjoner på Best/Back) knekket ryggen på konkurransen allerede, vi gikk allerede da mot monopoltilstander, det handlet mest om BU skulle gå konkurs eller få lov til å bli kjøpt opp av SAS. Så i den perioden var det ikke reell konkurranse (selv i tiden før den formelle fusjonen).

For å bringe det tilbake til temaet -- dette handler jo om nivået på konkurranse, og hvem som har rygg nok til å overleve over tid med så skarp konkurranse. Og jeg ser helt klart paralleller til dette i den konkurransesituasjonen det ser ut som vi går inn i nå.

Color skalerte ikke (3-4 fly var det vel)
Braathens slet på grunn av gammel gjeld (høres det kjent ut)
SK hadde tilgang på dypest lommer

Last edited by zeffen; 03-03-2021 at 19:32.
zeffen is offline   Reply With Quote