View Single Post
Old 21-11-2020, 15:20  
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sliter litt med å bli sjokkert, kjenner jeg ... Men ser at utviklingen er positiv. For noen år siden var det ikke nødvendig med spesialfiltre for å se utslippene.

Sjokkert skal man ikke bli, men påminnet om det usynlige

Angående det man kunne «se» før, så er det et interessant aspekt jeg synes ofte blir glemt når man snakker om utslipp fra forbrenningsmotorer. Bildet ditt viser sotpartikler. Som i seg selv ikke har noe med CO2 å gjøre, men som belyser et annet utslippsaspekt. Dagens flymotorer forbrenner renere, og har derfor et mye mindre sot-partikkelutslipp enn før. Men likeledes slipper flymotoren ut både sot, NOx, SOx og andre biprodukter. Flyplassen slipper ut skadelige stoffer i grunnvannet. Miljøavtrykket er stort, men usynlig for det blotte øye.

Jeg synes teknologien er interessant og spennende, da begrepet «utslipp» og CO2 ofte brukes om hverandre. Noe som irriterer meg vanvittig er når man bruker vanndampen fra skorsteiner eller kjøletårn på kullkraftverk som et «bilde» på CO2-utslipp (eller enda verre, fra atomkraftverk). Nei, det er H2O-utslipp som skaper den hvite skyen. Hadde man sett CO2-utslippene inne i den hvite skyen av vanndamp hadde man nok fått hakeslepp For de er substansielt mye større enn vanndampen.

Last edited by Polaris; 21-11-2020 at 15:23.
Polaris is offline   Reply With Quote