View Single Post
Old 07-05-2012, 15:57   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Islay Whisky Tour

Har i noen år tenkt at en whiskytur til Skottland kunne være spennende. Har drukket en del maltwhisky de siste 15-20 årene. Spesielt har jeg hatt sansen for Islay-wiskyene, de mest røykpregede. Da det kom på snakk med Herr Ole Emm, som svært gjerne også kunne tenke seg en slik tur, startet planleggingen.

Vi begynte med å bestille flybilletter til og fra Skottland, og endte med DY til Edinburgh på onsdag sein ettermiddag, med retur fra samme by med BA, via London, lørdag tidlig ettermiddag. Vi trodde dette skulle holde bra for en tur ut til Islay, dog var distansene litt større enn vi trodde, så vi endte opp med overnatting i Edinburgh første kveld, så tog til Glasow, buss videre til Kenngraig - ferge over til Port Askaig og endelig drosje til Port Ellen. Returen var med Flybe fra Islay Airport til Glasgow, torsdag sen ettermiddag.

DY hadde endret avgangstiden fra OSL til EDI fra ca 1830 til 1930, noe som ikke passet spesielt bra. Men boarding startet presis om bord i den 737-300 som var satt opp. Ettersom vi bestilte billetter separat fikk vi ikke sitte sammen, men vi ble begge velsignet med vindusplass med ledig sete ved siden av. Der var vi ganske heldige, for flyet hadde et beleg på om lag 90 prosent, slik jeg bedømte det.

Kaptein Speaking kom raskt på og kunne fortelle at vi kom til å forlate OSL litt før tiden, og at flytiden bare kom til å bli 1 time og 30 minutter. Dette holdt bra og vi landet 15 minutter før tiden. Underveis lot jeg meg forfriske over to gin og en tonic. En passe servering på en så kort tur.
Siste del av TR handler litt mer om selve turen utenom fly, så jeg går rett på returen: Her var det Loganair/Flybe som skulle ta oss fra øya. Og det var veldig greit å slippe den lange bussturen tilbake.

Islay er en knøttliten flyplass - sikkert noen som vet hvor stor den er ift de norske småflyplassene. Men en ting skiller se ut: De mange monterne med de aller edleste drikekvarer ! En liten kafe var der også.

Noen østerrikere vi kom i part med mente at vi burde ta drosje fra Port Ellen nesten 2,5 time før avgang, men jeg hadde fått råd her inne om at en halvtime var nok. Jeg tenkte mer på en time - men vi ble enig om, ettersom vi skulle kompromisse, at drosje fra Port Ellen knappe 1,5 time måtte være mer enn nok. Og det var jo det selvsagt!

Når det skal sies - så måtte man nesten observere noen originale reisende på slike turer. I avgangshallen antar jeg at minst halvparten var whisky-turister. Og for første gang på turen dukket de forventede japaneserne opp! Det var mye styr med en av dem og han ble ropt opp flere ganger og også sjekket ekstra i sikkerhetskontrollen. Overhørte at han hadde med seg selvlaget parfyme. Nuvel.

Det ble klart for sikkerhetskontroll om lag 45 minutter før avgang, så ble det en 10-15 minutter etter sikkerhetskontrollen å vente. Vi så flyet kom presis inn og det var klart for ombordstigning i denne SAAB-340-maskinen. Kommenterte til reisefølge at rad 2 om bord ikke så spesielt gunstig ut mht utsikt, men da jeg kom om bord fikk jeg bittert erfare at det var rad 3 som var den uten vindu. Og jeg hadde sete 3A. Fikk imidlertid flyttet meg til 1A før avgang, og det ble relativt intimt med flyvertinna mht beinplass - men uten at det sjenerte noe særlig, da jeg kikka ut vinduet hele tiden.

Det ble avgang nøyaktig på tid. Fryktet at det kunne bli litt risting pga vinden, men den merket vi ikke mye av. Men maskinen støyer en god del. Flytiden var neppe mer enn en halvtime til Glasgow. Landing på tid og bagasjen var på plass på absolutt "no time". Veldig bra! En finfin og spennende flytur.

Returen fra Edinburgh var lørdag 1345. Det var en A321 som tok oss til Heathrow. Flyet hadde vel nesten 80 prosent belegg vil jeg si. De beklaget veldig at de var 15 minutter for sene. Ellers var det en fin flytur, der det ble servert den drikken man måtte ønske. Selv slo jeg til på en kaffe, som kom med en kjeks. Det oppstod en liten forsinkelse ved gate så vi stod noen minutter. Deretter kom kapteinen på og sa at det var en Herr Ett Eller Annet som skulle til Toronto og som hadde veldig dårlig tid og som satt helt bakserst. Derfor ble det laget vei for ham. Men - selvsagt, noen luringer til måtte jo snike seg fram da...

.. to timer til neste flight fra skrumpet inn til 1 time og 45 minutter, og ettersom vil var litt desorienterte og jeg veldig sulten, etter å ikke ha spist den dagen, ble det en rask japansk lunsj. Hadde jeg sett "Plane Food" så hadde jeg nok foretrukket den. Britiske herligheter som Bendicks mints og marmelade fra Fortnum & Mason havnet i sekken.

Boarding startet temmelig tidlig på OSL-fligthen. Som ventet en A319. Jeg hadde fått vindusplass. En eldre dame (litt dårlig til beins åpenbart) hadde midtsetet, datteren midtgang. Etter litt fram og tilbake var jeg klartenkt nok, når de først var på beina, at jeg kunne ta midtgangen om de ville. De synes jeg var veldig snill. Min intensjon var dog selvsagt å kunne sprette opp å ta et ledig sete etter hvert. Men merkelig nok kom de som skulle sitte bakerst sent inn, så håpent svant. Dog var de to bakerste radene ledig, og etter en forespørsel fikk jeg beskjed om at begge de bakerste var ledige. Utmerket!

Serveringen startet relativt sent - og jeg fikk servering heeeeeeeelt til slutt. Ble en flaske rødvin, fransk (!!) Merlot på meg, og en pose snacks laget av blant annet erter. Kunne ikke være mer enn 5 gram... Men greit nok. Så var det klart for slag av diverse varer. Og jeg trodde de som vanlig ikke fikk selge noe - men her var det heltisk aktivitet. Det tok evigheter å få vogna gjennom, og to minutter før landing holdt de fortsatt på med betalingen, og da hadde de 10 bakerste radene ikke fått tilbudt noen ting. Dama bakerst kjøpte faktisk etter at flyet hadde landet.

Landing litt før tid. Obligatorisk handel før bagasjebåndet. Der hadde de forsyne meg fire avganger på ETT bånd, mens ingen andre var i bruk. Så samtlige på ankomst utland stod rundt ett bånd, de fleste innenfor rødstreken. Heldigvis fikk jeg kofferten fem minutter før bussavgang. Flytoget hadde buss for tog fra Lillestrøm denne dagen, og det orker jeg ikke flere ganger. I alle fall ikke til full pris.

Oppsummert: På en slik kort tur, med bare 1,5 time til Edinburgh, er det åpenbart at direktefly er klart å foretrekke. Det er jo nesten som om man ikke merker reisen. Flybe fra Islay var morsomt og en fin opplevelse - eksotisk, kan man vel si. BA, som det er første gang jeg flyr, var akkurat som forventet. Synes setene deres virker litt slitne og interiøret litt taust. Ellers bra og hyggelige folk.

(Kommer litt om selve Islay-turen i neste innlegg)

Den berømte flyplassen:


whisky 168 by DrSBUS, on Flickr

SAABen


whisky 174 by DrSBUS, on Flickr

Et Flyprat-medlem vet å velge sete:


whisky 175 by DrSBUS, on Flickr

Et Flyprat-medlem vet også å bytte sete:


whisky 177 by DrSBUS, on Flickr

Last edited by AirbusTrond; 07-05-2012 at 16:27.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote