View Single Post
Old 02-11-2019, 06:25  
Rland
ScanFlyer Blue

Default Re: BGO - HEL - BKK tur retur med Finnair Forsøk 2

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Flott rapport. Er fan av Finnair selv, de har et bra business-produkt og servicen synes jeg har vært god og vennlig hver gang jeg har flydd med de. Eneste negative er at loungen i HEL kan bli veldig full, spesielt før ettermiddags og midnatts-rushet.
Er en stund siden sist nå, så er kanskje på tide å booke Finnair igjen, dersom det dukker opp et bra tilbud.
Fint at du likte rapporten.
Jeg kom hjem i går fra en tilsvarende tur, men returnerte denne gang til Gardermoen fra Helsinki.

Etter denne turen, også i business, har jeg et mer nyansert bilde av service nivået.

Men først en artig sak. På A350 som jeg reiste AEL - BKK var det flightcam i halen.

[url=https://flic.kr/p/2hCbz3Z]

Skulle tatt video ved landing fordi viste kamera en sylskarp video live når landingshjulene tok bakken på den våte rullebanen.

Litt om service.

Ankomst Bangkok
Fast track for passkontroll fungerte perfekt og jeg gikk rett til luken. Det var for øvrig ingen som sjekket om jeg hadde reist business, verken ved scanning av boarding pass eller manuell kontroll.
Jeg tror dette var første gang jeg har opplevd i Asia at prioritert bagasje kommer langt ut i løpet. Normalt har de gode rutiner for prioritert bagasje.

Retur fra Bangkok -

Innsjekk fungerte supert uten kø. Heller ingen kø i sikkerhetskontrollen på Fast track eller i passkontrollen.
Fra ankomst tok det ca 10 minutter til jeg var inne i terminalen.

Hadde voucher til Miracle lounge - som sist. Denne gang leste jeg litt nøyere og så at det er flere Miracle lounger der, både Business class der jeg hadde voucher og First class. Sist gikk jeg i den som var nærmest passkontrollen i D-området, og var veldig fornøyd. Denne gang gikk jeg i Miracle lounge i begynnelsen av G-området siden min gate var G1A. Denne var etter min mening en god del dårligere. Utvalg av mat var veldig begrenset og det var ikke et kjøkkenområde der en kokk la opp noen standardretter som var utstilt. Internett fungerte godt. Toalettområdet var litt trangere og mer slitt enn i den andre loungen.

Service ombord fremsto som lite effektiv.
Sist satt jeg i sete 4L og var den som fikk servert mat sist.
Denne gang satt jeg i sete 5L og var igjen utpekt til å være den som fikk mat sist.

Det er ganske irriterende å se at de som sitter på rad 6 får raskt etter take off servert drikke med en liten gåselever snack, får påfyll av drikke, får servert brett med forrett og hovedrett med drikke, spiser ferdig, før jeg på rad 5 blir tilbudt drikke før maten og spurt hva jeg ønsker å spise. Denne gang var det visst de som jobbet i fremre galley som skulle jobbe seg bakover til rad 5, mens forrige gang var det de i bakre galley som skulle jobbe seg fremover til rad 4. Må si at jeg foretrekker selskaper som serverer fra vogn. Da blir det systematisk og forutsigbart. Mulig Finnair tror at dette opplegget er mer personlig. For meg blir det et irritasjonsmoment å være den siste som får mat. Dette irritasjonsmomentet blir ekstra stort når servicen beveger seg med sneglefart i din retning fordi fly-verten/vertinnen på vei til ditt sete også blir avledet med påfyll, rydding osv for de passasjeren som hun/han allerede har servert.
Når det er sagt så var maten god, men på en natt-flyging så foretrekker jeg å få maten raskt og så søvn.

Siden forrige tur var sommertiden slutt her i Europa, og Finnair hadde i tillegg fremskyndet avgang fra Bangkok fra 23:25 til 23:05
Dette førte til ankomst Helsinki før klokka 0500. Ankomst en folketom flyplass og følgelig ingen kø verken i sikkerhetkontroll eller passkontroll. Det ble derfor en liten halvtime å vente utenfor Finnair sin lounge som åpner kl 05:30 der frokosten ble inntatt.

Dette var tur nummer 2 med Finnair i business til Bangkok. Etter tur nummer 1 fikk jeg sølvkort (uten at det betydde noe), og etter denne turen får jeg gullkort, siden jeg også har noen Iberia flighter i sommer/høst som bidrar i poengpotten. Sølvkortet bidrar med 10% flere poeng. Jeg er spent på om gullkort vil utgjøre noe forskjell dersom det blir tur nummer 3. Om for eksempel gullkortet gir adgang til andre lounger i Helsinki og Bangkok.

Last edited by Rland; 02-11-2019 at 13:59.
Rland is offline   Reply With Quote