View Single Post
Old 15-11-2017, 01:08   #1
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default På novembertur til California -en rapport fra de bakre gemakker

Bakgrunn for turen: Jeg hadde noen feriedager som burde brukes før jul, i tillegg til mulighet for et par dagers avspasering. Hvor drar man i november, når man reiser alene, har lyst til å se solen, trenger å hanke inn en god del eurobonuspoeng, og lommeboken tilsier litt lavkostnad? Svaret kunne sikkert vært mye forskjellig, men for min del ble det California, flyreise til SFO med tre netter i Monterey og to i San Francisco. Fant en grei pris hos SAS, i economy, og håpet så at mine bud på oppgradering for poeng til Plus skulle gå igjennom. Det skjedde dessverre ikke, så både bort- og hjemreisen foregikk i den bakre delen av flyet.

Torsdag 2.november:
Turens første leg gikk med NSBs tidligste tog innover til Oslo fra Østfoldbyene. Bytte på Oslo S og videre til OSL også med NSB, jeg var framme på Gardermoen ca 06.50. Flyavgang mot CPH var ikke før 09.15, men hadde fått melding fra SAS om at man som reisende til USA måtte innfinne seg ekstra tidlig på grunn av nye regler som trådte i kraft fra slutten av oktober. Jeg fant veien til gullinsjekken, men der fortalte damen i skranken meg at det var først i CPH jeg skulle stilles de ekstra spørsmålene. Jeg burde vel egentlig ha skjønt det av meg selv… Nåvel, jeg tuslet bort til fast-track etter å ha kastet et blikk på den relativt lange køen i vanlig security. Litt, men ikke mye kø i fast-track, så jeg var ganske kjapt gjennom og på vei til loungen, hadde jo nå også veeldig god tid til min flight. Valgte å gå rett til utenlandsloungen, selv om jeg ikke har sett den nye innenlandsloungen ennå. Alle portene til det aller helligste (gullstuen) åpnet seg fint, og det var ikke så alt for fullt der inne denne morgenen. Mener forresten bestemt at jeg spottet en morgenfugl fra herværende forum i loungen.
Sent kvelden i forveien tikket det inn en sms fra SAS om (ulovlig) streik hos GateGourmet i CPH, og at det dermed ikke ville bli matservering på flighten fra CPH til SFO. Jeg var litt urolig for dette og tenkte det var best å være føre var. Drøye 10 timer uten mat og drikke var en sørgelig tanke. Jeg gjorde derfor noe som jeg egentlig synes er litt kleint, jeg smurte matpakke med fra loungen og puttet også en banan i veska…(dette er IKKE noe jeg driver med vanligvis, kors på halsen).
Etter å ha lastet ned litt lesestoff på Ipaden, slappet av, drukket kaffe og et glass musserende, var det tid for å finne gaten.

SK455 OSL-CPH
Airbus A320 sete 6F (economy)
Hildegunn Viking/OY-KAT
Avgangstid 09.15

Gate denne morgenen var E2, altså behagelig kort vei fra loungen. Boarding foregikk rolig og greit, og priority boarding ble gjennomført på grei måte. Jeg hadde sete 6F (på tur ned til CPH tar jeg alltid F-sete, på vei hjem til OSL alltid A, da får man fint utsyn over svenskekysten, og grenen i DK, om været er fint). Flyet var helt smekkfullt, så ikke noe ledig sete ved siden av meg.





Catering ble lastet, så det var altså ingen streik i GateGourmet her oppe i nord.
Pushback var nesten på tid, 09.18. Flyet tok av på østre runway, fra syd mot nord (husker aldri nummer på runway, var det 19 montro?)
Nydelig flytur, fikk tittet ned på både hjembyen min i Østfold, Gøteborg og grenen over på Jylland, med god musikk på øret og en kopp te. Vi landet pent i CPH på tid, taxet så inn til gate B8. Det var to timer til neste flight, så jeg var nå klar for et lite lounge-besøk, og ikke minst, finne ut hvordan det lå an med catering på flighten over til SFO!

Forts følger plutselig.


Sent from my iPad using Tapatalk
Yeager is offline   Reply With Quote