View Single Post
Old 12-01-2020, 19:20  
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Turbulens inn til Værnes?

Quote:
Originally Posted by kokkentor View Post
Hei! Jeg skal til Trondheim fra Bergen på tirsdag. Å fly i mørke om vinteren er ikke det helt store for en som ikke liker turbulens. Jeg ser Værnes er en flyplass som har en del utfordringer med turbulens. Ser på yr.no at det skal blåse ganske mye på tirsdag (typisk for uheldige meg...)

Dere som har så god peiling - hvilken flytur og landing kan jeg forvente meg på tirsdag morgen? Hva er mye vind på Værnes og hvor mye og lenge vil det bli turbulens?

Fint viss noen kan gi meg en tilbakemelding. Og det er greit å vite hva jeg har i vente. Jeg synes det er beroligende viss kapteinen opplyser om flyforholdene og hva vi kan vente oss. Da føler jeg de vet hva som venter og det er beroligende.

Ikke greit å ha en anelse flyskrekk om vinteren....
Hei

Ser det er meldt litt vind fra sør på tirsdag. Hvor kraftig den blir og hvilken retning den kommer fra er det vanskelig å si noe om før tirsdag morgen. Når på morgenen skal du fly?

Det er ikke noe farligere å fly i mørket. Man kan bruke de samme prosedyrene som på dagen, både på instrumenter og visuelt. Vi som er basert på OSL flyr svært ofte til Værnes, og kjenner forholdene der godt. Som nevnt tidligere her kan man legge seg litt nord for centreline på approachen for å unngå litt av den urolige luften når det blåser sørfra, men litt risting vil det alltid bli hvis det er kraftig nok vind fra «riktig» retning.

Du er helt trygg Hilsen sete 0B i et norsk flyselskap.
semmern is offline   Reply With Quote