View Single Post
Old 23-01-2017, 15:17  
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Henting av gamle fly på eksotiske steder

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Du verden! Tror sannelig jeg må spandere et par øl på RTP og få resten av historiene en gang han kommer innom gamlelandet! Man går jo aldri lei av å høre om dette, og folk som har fløyet DC-3 på sandstrender i Alaska har som oftest mange gode historier å fortelle.

Husker godt Profit Express CV880'en i San Juan, loffa litt rundt i Karibien på 80-tallet. Er det noen som vet hva/hvor den endte sine dager til slutt? Noe særlig express med profitten ble det vel neppe.

Convair 880 er riktig flytype og VC-10 var først ute med riktig svar.
Spandere øl på LN-RTP høres fornuftig ut ja, ikke vær beskjeden
Joda, mange historier og man var nok gærn på den tiden, og det skulle flyes.
Mange tullinger som flyr fisk på strendene i Alaska med en motors småfly, C-206 og C-185,etc.
Hadde gjort det noen år i forveien og overlevd. Mye press på å fly i dårlig vær og tåke så ikke fisken råtner på stranda: Når garnet blir tatt inn er det bare snakk om noen få timer før fisken må på is. Det er inspektører som springer rundt med termometer som dem stikker i fisken for å måle innvending temp.
Om det blåser 30 knop eller om sikten er en meter så setter man avgårde for få gjøre jobben sin. Ganske vill vest der oppe.
Fløy på stranda fra King Salmon i 1983 med en Cessna Ag-Truck. (C-188 B)
Lastet fisken en etter en og slapp i kjemikal tanken.
Meste jeg hadde oppi var 283 laks. Ganske overlastet ja, men man fikk betalt per kilo så det ble jo mere lukurativt. Prøvde å ta av men flyet ville ikke løfte seg: Trakk i stikka men da bare gikk halen ned og nesa opp, men det holdt seg på bakken. Måtte bare skyve stikka forover og fortsette til det ikke var mer strand igjen, eskimoene sprang for livet, de trodde dette kom til å gå galt, siden jeg skulle vært i lufta allerede, en par hauger med fisk rett foran flyet, siktet mellom dem og siden vingene på dette flyet er ganske mye V formet gikk jeg klar og fikk noen knotter til på måleren og prøvde å trekke i stikka igjen, da gikk det bedre, flyet løftet seg så vidt mens det skalv og ristet. Var ikke mere beach igjen nå så jeg måtte bare la det svinge utover sjøen og fortsette i ground effekt med full spiker og tippen på propellenbladene gikk gjennom lydmuren. Jøvla bråk på den stranden og jeg var ikke den eneste gærningen, alle overlastet flyene og prøvde å kome seg i lufta med varierende suksess. Noen kræsj nå og da og 2 fly kolliderte i lufta året i forveien.
De som var enda større tullinger fløy store fly på strendene, DC-3, C-46, DC-6 etc.
Så en av de kræsje i 1986.
Men nå begynner strupen å bli tørr av for lite smøring, må vel finne ølkrana før man fortsetter historiene, skjønt tidlig på dagen enda.
Stay tuned.

Last edited by LN-RTP; 23-01-2017 at 15:21.
LN-RTP is offline   Reply With Quote