View Single Post
Old 12-07-2016, 19:12   #8
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Trip Report sommeren 2016 Sør-Øst Asia

Time to «grab your ticket and your suitcase» som The Boss ville sagt det :-) Vi hadde bestilt taxi til flyplassen siden vi var fem stk som skulle på tur, og vi uansett ikke hatt fått all bagasjen inn I Tiguanen vår. Stavanger Taxi er som vanlig på tiden, og kl 0545 var vi om bord og satte kursen mot Sola. Liker å beregne god tid, for plutselig så er det et eller annet uforutsett som skaper kø i innsjekk el security, og stress vil vi ikke ha på første dag av ferien, vil vi vel?


Her er vi på vei til flyplassen



Vel fremme på Sola gikk alt som smurt, bagasjen ble sjekket inn frem til BKK, og setevalgene vi hadde gjort på forhånd beholdt vi. Mon tro om det er tilfeldig at undertegnede hadde en «A» på alle flightene ;-) Liten kø i sikkerhetssjekken, surfet glatt igjennom og så bar det inn til gate 17 der denne fuglen ventet på oss:



SK 4008
BOEING 737-700
SVG-OSL
REG NR LN-RRN
Kl 0800, 12/7/16
Sete 11D(var grei)

Begivenhetsløs tur, alt som normalt, og landet 5 min før oppsatt rutetid. Transfer i Oslo gikk helt fint, riktignok en del kø i passkontrollen akkurat da vi kom. Ble også tatt til siden ved boarding, og så skulle de «registrere bagasjen» tror jeg, for oss som hadde kommet med SAS. Vi hadde jo gjort hjemmeleksene våre, så vi visste at individet vi skulle videre med var A7-BCX.

QR 180
BOEING 787-8
OSL-DOH
REG NR A7-BCX
Kl 1005, 12/7/16
Sete 11B (grei igjen)

Så var det endelig tid for vår debut med den berømte Dreamlineren. Flyet er knappe 8 mnd gammelt, og kabinen var fin og innbydende. Fant plassene våre, og som den sjentelmannen jeg er ga jeg bort vindusplassen også her. Egentlig like greitt skulle det vise seg for vinduet oppførte seg om det var punktert, med dugg så det holder i lave høyder. Så ved take off og landing var det helt grått ute. (selv om det ikke var det altså…) Underholdningssystemet var toppers, og skjermene likeså, mye good stuff å velge i fra menyene, spill, programmer og filmer som skulle passe de fleste. Må innrømme at det var noe trangt, både seter og midtganger, og du merker at det er et mellomdistansefly mer enn et langdistansefly. Ville ikke likt å sitte slik i 12 timer til BKK/SIN for eksempel. Kult med de dimmbare vinduene da :-)


Valgte biff og rødvin til hovedrett, og til mellommåltid før landing ble det servert en varm muffin og sandwich. Helt ok mat ved begge anledninger. Synes selve serveringen tok lang tid pr seterad, og det tok for evig og alltid å få samlet inn tomgodset etter vi hadde spist ferdig. Fikk naturlig nok ikke sove, så det håper jeg vi klarer litt av til neste etappe.

Her noen inntrykk fra turen:









Landet i Doha på rutetid, og som forventet ble det bussgate på oss. Har ingen problemer med akkurat det, men stusser på at den gigantiske flyplassen ikke hadde ett eneste fly inntil gate, men alle vi så sto parkert ute på plassen. Noen ide om hvorfor? Kunne se ut som om de var allergiske mot å bruke faste gater liksom. For øvrig utrolig stille og rolig på flyplassen, lite folk og vi kunne slappe av og oppdatere reisebrev i ro og mak. Har nå stablet oss borte ved gate B1 der vi skal dra videre til Bangkok ifra om ikke så lenge.

staale is offline   Reply With Quote