View Single Post
Old 05-12-2021, 10:38  
Fellowship
ScanFlyer Crusty

Fellowship's Avatar

Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God 2.søndag i advent, idag er det 5.desember

I mai 1985 streiket de svenske flygelederne, og det gjorde at det i ca tre ukers tid kom flere og større fly både til Fornebu og Gardermoen.

10.mai var jeg utom Fornebu på formiddagen for å sjekke opp status, dette var før vi kjøpte vårt første speilreflekskamera, så jeg lånte min kones instamatic med negativ film i, og vandret langs gjerdet rundt Storøya for å komme nært nok. SAS hadde nymalt de fleste flyene sine på denne tiden, og da de sendte en DC-8-62 på ruta fra CPH så var det viktig å rekke ut til avgangen, og det gjorde jeg.

DC-8-62 LN-MOW "Roald Viking" ble levert til SAS i februar 1970 og fløy for SAS i nesten 18 år. Ble antakelig malt om i mars 1984. 23-12-1987 gikk den til United Air Leasing som N772CA, og fra juni 1988 fløy den for Tropical Airways med korte utleier til andre selskap. I april 1990 kom den som N772CA til Rich International Airways som fly den i 7 år fra til wfu på Miami 1997, og skrotet i januar året etter. Den fløy vel i ca 27 år

Her er den idet den entrer bane 06 for å gå tilbake til CPH, og glede beboerne på Bygdøy underveis

SAS DC-8-62 LN-MOW at ENFB/FBU 10-05-1985 by Ole Johan Beck, on Flickr

Gi en middag, bli fast giver

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote