View Single Post
Old 29-01-2017, 02:33  
WooAa
ScanFlyer Blue
 
WooAa's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
Air France Til statene i La Première - USA sommeren 2016

Noen måneder på etterskudd, men her kommer en liten smakebit fra turen til USA i fjor sommer!

Våren 2016 fikk jeg blod på tann, og fant ut at jeg ville tømme poengkontoen for å teste ut Air France La Première! Etter å ha vært trofast FlyingBlue medlem de siste årene hadde jeg ca 270.000 miles, og fant ut at det var like greit å brenne alt på en skikkelig flott tur!

Har egentlig hatt et litt love/hate forhold til KLM/FlyingBlue, ettersom de har hatt billige billetter fra Kristiansand til USA, men at det er vanskelig å få brukt poeng. Som regel er det lite Promo Awards til vestkysten, og dersom det dukker opp noe er det kun 25% rabatt. Skal man bestille Classic Award, blir det fort 180.000+ for en t/r....

På grunn av dette fant jeg ut at jeg like gjerne kunne tømme hele kontoen med en skikkelig tur, slik at jeg heller kunne begynne å konsentrere meg på SAS og Star Alliance

En vei i La Première koster 200.000 poeng, så jeg hadde ikke nok til First begge veier. Endte opp med å bestille OSL-CDG-LAX 2. juli, og hjemtur LAX-AMS-KRS med KLM Business 17. juli. Siden ikke KRS er en "Air France destinasjon" måtte jeg fly ut av OSL, så tur fra KRS-OSL med SAS ble bestilt til 1. juli.

-----



1. juli var kommet, og jeg pakket ferdig for tidenes tur! Ble kjørt til Kjevik ut på ettermiddagen, og ankom OSL ca 16:30. Turen over til Radisson var kjapp, og jeg fikk bestilt meg litt middag og et par bayer

Neste morgen våkne jeg ganske tidlig, og flyet til Paris var satt opp til 06:35. Turen over til flyplassen var kort, men køen til bag drop off var lang. I tillegg var det null kontroll på Sky Priority, så den lille ekstra tiden jeg hadde forsvant der. Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen, og gikk rett til gaten.

Er ikke særlig kjent på OSL utland, men mener på at vi gikk ned en etasje til gaten. Vi hadde boarding ca samtidig med et fly til Brussel, så det var stappfullt. Kom med på andre buss til flyet, og fant sete 2D. Selve turen til Paris var ikke noe særlig spektakulær, og kan beskrives som en helt normal intra-europa business flyvning. Etter ca 2 timer var vi fremme, og taxet til en åpen plass hvor det stod 2 busser og ventet på oss.

Når vi nærmet oss så jeg en BMW 7 serie ved siden av bussene, og da kjente jeg at smilet strakk seg fra øre til øre. Etter dørene gikk opp, kom flyvertinnen bort til meg og spurte om jeg kunne komme frem. Ble møtt av en veldig hyggelig kvinnelig Air France ansatt, som skulle være med meg under oppholdet på CDG.

Turen gikk deretter videre til First Class loungen, hvor det tok 15 sekund å gå gjennom "sikkerhetskontrollen". Fikk en rask guide av loungen, og satt meg ned for å spise litt frokost.



Var veldig stille i loungen, og det var ikke mer enn 5-6 andre som var der - Syntes nesten det var litt ubehagelig! haha. Fikk satt meg i "restaurantdelen" og bestilte pannekaker med friske bær.

Da jeg ankom loungen fikk jeg satt meg opp på liste for massasje, og de kom og hentet meg rett etter jeg hadde spist ferdig. Dette syntes jeg var et absolutt PLUSS! For en opplevelse å ligge på massasjebordet mens andre kniver om stolplass ved gaten



Etter massasjen fikk jeg et eget bad til rådighet, og tok en dusj i et bad som er finere enn det jeg har hjemme! Fikk kledd meg og gikk ut igjen i hovedområdet, hvor jeg fikk en kaffe mens jeg ventet på avgang.

02JUL16
CDG-LAX
AF72
Sete #01A
Boeing 777-300ER

Ca. 1 time før neste avgang, satt jeg meg ut igjen i loungen, litt nærme utgangen. Var litt usikker på hvor tidlig de kjørte meg til neste fly, så ville være sikker. Var litt forsiktig med å ta masse bilder i loungen, men her er en liten smakebit. Området til høyre i bildet er restauranten:



Noen minutter senere kom den kvinnelige ansatte for å hente meg, og tok meg med ut mot heisene. Turen gikk videre ut mot utgangen til parkeringsplassen, hvor jeg ble klarert for innreise i USA. Deretter var det videre ut til den samme BMW´en jeg hadde på vei til loungen, og etter en 5 minutters tur var vi fremme med 777-300 maskinen!



Det var litt frem og tilbake for å komme inn i flyet, ettersom vi ikke kom inn dørene på toppen av trappa. Omsider fikk hun tak i en av flyvertinnene, som kom ut og låste opp. Tror vi hadde 2 eller 3 tuer opp/ned trappene, så da fikk jeg inn dagens trim også

Følelsen jeg fikk da jeg gikk rundt hjørnet og så "suiten" kan nesten ikke beskrives. Jeg måtte nesten klype meg i armen, for det er ikke akkurat noe man får oppleve hver dag. Purseren og to flyvertinner presenterte seg og ønsket meg velkommen, før den hyggelige "guiden" min nå tok farvel. Ble deretter vist til setet, og fikk servert et glass Veuve Clicquot Grand Dame 2004. Fikk også toalettveske som innholdt det vanlige, men av litt høyere standard. Fikk også dagens meny og vinkart.



Fikk beskjed om at jeg kom til å være alene i kabinen på denne flyvningen, men etter ca 10 minutt kom det inn et amerikansk par inn i all hast. De hadde mistet et fly, og var ombooket på samme fly som meg. Til tross for at 75% (3/4) av kabinen var fult opp, hadde jeg mer enn god nok plass



En av tingene jeg hadde vært veldig nyskjerrig på, var maten vi kom til å få. Hadde jo lest noen reviews, og det så veldig bra ut. Var likevel litt redd for å få noe erkefransk som ikke falt så veldig i smak. Tok ikke bilder av hele menyen, men her ser dere noe av den:



Etter avgang tok det ikke lang tid før flyvertinnen for First kom bort til meg. Vi pratet litt om løst og fast, før hun spurte hvordan jeg ville ha servert maten. Jeg kunne velge om jeg ville ha alt i en sitting, eller om jeg ville fordele litt ut over flyvningen. Var litt usikker, så hun kom med champagne og kaviar for å gi meg litt tid til å tenke over det

Utrolig nok var dette faktisk første kan jeg smakte ekte kaviar, og det falt veldig i smak Følte meg nesten litt kongelig der mens jeg satt forran i flyet og spiste kaviar. Igjen, for en opplevelse!
WooAa is offline   Reply With Quote