View Single Post
Old 05-05-2018, 07:59  
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Trent 1000 vedlikehold (motorproblemer 787)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Som en relativt nysgjerrig fyr med en hjerne som får med seg masse detaljer en har sånn passe behov for, lurer jeg bare på(tm) I Desember måtte jeg en aldri så liten tur med buss fra LHR til LGW, at det var en nokså kaotisk dag med sne gjorde at vi kom forbi BA’s hangarer hvor jeg så 6-7 BA 787 som stod uten motorer, ikke ulikt Everett i dag. Dette er jo mye tidligere enn hva f.eks. Norwegian opplever i disse dager, er dette et problem som 787-9 har ? Eller berører dette også 787-8 ?
Det berører også -8, slik jeg forstår det, men i mindre grad, da det er færre motorer av denne varianten som sitter på disse.

Kort fortalt så er det den såkalte Trent 1000 package C motoren som er problemet. Totalt sett er det jo 4 Trent varianter til 787. Først kom package A, som ikke leverte på blant annet fuel burn. Dog slik jeg forstår er ingen fly levert med denne, godt hjulpet av 787 sine forsinkelser, slik at ved introduksjonen av 787, hadde da Rolls Royce en forbedret motor klar, såkalt package B. Denne ble de første 787 maskinene levert med, men jeg er usikkert på om den faktisk sitter på noen -9 maskiner. Da en ytterligere forbedring, package C, jo vel såvidt jeg husker var klar sånn rundt introduksjonen av -9. Og det er denne nå som er problemet. Det er ikke slik at alle maskiner med denne er satt på bakken, men det krever ganske hyppige inspeksjonen. Dette tar jo tid i seg selv, også på flere av disse inspeksjonen så tyder det jo på at de har funnet noe, og dermed er flyet satt på bakken frem til en ny motor er på plass eller delen byttet. Itillegg så har jo fly med disse motorene fått redusert ETOPS

I forbindelse med -10, kom Rolls Royce med en fjerde variant, Trent 1000 TEN, hvor de har implementert en rekke forbedringer fra Trent XWB (den som sitter på A350), men disse skal ikke være rammet. Og alle de siste -9 som Norwegian har mottatt har jo hatt denne motoren. Såvidt jeg forstår så leveres vel alle, eller nær alle, 787 med Rolls Royce motorer nå med denne. Enten det er -8, -9 eller -10


Når det er sagt så har jo heller ikke GE sluppet unna med problemer, dog har de vært langt mindre. Men GEnx slet jo blant annet litt med ising på en av variantene sine for noen år tilbake
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote