View Single Post
Old 27-08-2019, 21:16  
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 208
Default Re: SAS Q3 2019 resultater

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Nei. Egentlig ikke. Eller tja. Det var vel arbeidstaker og ikke arbeidsgiver som tok avgjørelsen om streik her. Hvem skal ta den vurderingen?
Arbeidstakere er veldig opptatt av krav, men ikke så opptatt av plikter. Og så er det selvfølgelig motsatt den andre veien.
Streik er et råskinn av et virkemiddel. Arbeidsgiver har ikke noe lignende å true med. Etter mange års kamp for arbeidstageres rettigheter, bør man være skikkelig forsiktig med hvilket arsenal man benytter i hvilken kamp.
En arbeidstakerunion bruker steik som et siste virkemiddel etter gjerne mange måneders, om ikke års, kamp for å oppnå enighet med sin arbeidstaker. Siste virkemiddel er streik. Arbeidsgiver er fullt klar over sitt ansvar i en slik situasjon (eller burde i hvert fall være det!) 3-partssammarbeidet fungerer slik, og det er loven. Jeg mener det er like mye arbeidsgivers ansvar at det blir streik da dette er forhandlinger. Absolutt ingen enveiskjøring og diktering. Det er nettopp diktering, 3-partssamarbeidet skal unngå.

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg har ikke sagt at konflikten dreide seg om penger alene. Men de brukte arbeidstid som argument og så la de på litt på lønna i tillegg.
Ja takk, begge deler. Og det måtte arbeidsgiver, medarbeidere og alle reisende og berørte betale for.
Folk kom seg ikke på jobb, i bryllup, barnedåper og begravelser på grunn av det tullet der. For ikke å snakke om hvor mange møter og avtaler som gikk i vasken.
Ville du akseptert noe lignende med legevakten din eller din lokale ambulansetjeneste? Eller T-banen? Butikken? Politiet? Brannvesenet?
Det skal være skikkelig gode grunner før arbeidet legges ned. Jeg syns ikke pilotene i SAS la frem noen sånne.
Jeg ville absolutt støttet min streikende lege. Det skjedde for ikke så lenge siden. Jeg ønsker at alle skal ha ryddige forhold, og jeg ønsker ikke et samfunn hvor arbeidsgivere kan diktere arbeidsbetingelser for sine ansatte. Ei heller omvendt.

Et tankeeksperiment kunne vært samfunnet vårt i dag, med middelklassen, kjøpekraften og levestandarden vi har nå. Hvordan hadde dette sett ut uten fagforeninger og den dynamikken? Hadde 90% av befolkningen i vesten bodd i arbeidergettoer og jobbet 12t pr dag? Hadde vi da hatt teknologien vi har i dag? Alle de fine forbruksvarene våre? Neppe... pengene hadde ikke vært omsatt slik feber i dag, da folk ikke hadde hatt råd til det konsumet vi har.

Og den 8t arbeidsdagen din? Den kom for 100-årsjubileum siden ved hjelp av fagforeninger. Ferien din? Nei, den kom jaggu av fagforeningen den også.

Jeg høres kanskje ekstrem ut, og jeg er ikke nødvendigvis enig i alle foreninger osv osv. Men det gir en balanse som er god i samfunnet. På lik linje med at andre yrkesgrupper nyter større frihet enn meg selv, høyere lønn og bonuser for sin innsats. Det unner jeg alle. Og jeg unner pilotene å ha mulighet, på lik linje med alle andre yrkesgrupper, til å forhandle om sine arbeidsbetingelser gjennom lovlige virkemidler vi har i samfunnet i 2019.
martins is offline   Reply With Quote