View Single Post
Old 16-09-2020, 18:00  
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Hva sier de erfarne 737 NG pilotene i SAS om den nye A 320 Neo ?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
...
Når det gjelder sidestick går det fort å venne seg til. Man flyr Airbus på en litt annen måte, det kan sikkert noen Airbuskusker fortelle om
Gjør man?! Det er jo bare et fly og oppfører seg til og med som et fly selv om det kan være mer spennende å synes noe annet

Om en skal se generelt på det, i normal flygerposisjon sitter en jo med en hånd på stikka (uansett hvordan den ser ut og er plassert) og en hånd på motorkontrollen(e) (hvordan nå enn de(n) ser ut og er plassert) så prinsippet er jo likt for alt fra mikrofly til B747/A380. Normal sett flyr en jo ikke med to hender på stikka for da har en jo ingen kontroll over motoren(e) så dermed er bruk av sidestick identisk med andre alternativer.
Det er jo litt som om en sammenligner forskjellige biler. De gjør jo alle mer eller mindre det samme men oppfører seg og føles litt forskjellig. Jeg skal gjette på at hva "ratting" angår tar det nok kun et par minutter for B737 folket å få følelsen for A320.
Den største forskjellen fra B737 (også kjent som traktor) er at design går ifra manuell tankegang (alt kan repareres med en stor hammer og en kjempestor skiftenøkkel) til automatisk tankegang (det meste ordes med diverse computer resets) og det kan være en liten tilvenning. Som med alt annet blir det jo personlig preferanse og der blir nok noen flygere som vil mislike (om ikke hate) Airbus som det verste skrammelet som noen sinne er bygget mens andre ikke vil se seg tilbake.

Den største klagen fra tidligere kolleger som riktignok kom fra B757, er jo selvfølgelig motorkraft, spesielt sammenlignet med A321. Jeg har ikke flydd NEO (enda) men de som har sier at det er en annen verden sammenlignet med CEO hva ytelser angår. Jeg har en følelse av at B737har litt mer futt enn en CEO, som jo SAS også har noen stykker av. En annen bemerkning er sidevind hvor noen nok kan finne A320 litt treg i bevegelsene og krever litt tilvenning og et par forsøk i 38kt sidevind før en føler seg noenlunde komfortabel.

Nå skal det sies at jeg er en "Airbus baby" og kun har rattet rundt i diverse B737 simulatorer så sammenligningsgrunnlaget mitt er litt tynt for å si det sånn, men jeg klarte ikke la være å kommentere

"Erfaring" kommer forøvrig ved 4501 timer
Turtle is offline   Reply With Quote