View Single Post
Old 30-12-2021, 20:21  
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,500
Default Re: Emirates-flight "forlenger" rullebanen i Dubai

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Synes du ser veldig svart/hvitt på dette her. Det har vel vist seg at mange ulykker skyldes en form av menneskelig svikt, og som kunne vært unngått dersom man fulgte "the computer"/sjekklister/andre prosedyrer. Samtidig så skal man absolutt ikke stikke under en stol at piloter med god erfaring som faktisk kan "fly" kan føre til at man faktisk redder dagen om "shit hits the fan".
Mulig jeg gjør det, men jeg er sterk tilhenger av å holde ting så enkelt som mulig når man flyr. Det skjer flere og flere ulykker der basic airmanship og flying skills mangler. Det jeg mener med den forrige posten er at en takeoff i bunn og grunn er enkel - thrust set, akselerasjon, V1, Vr, trekke i stikka og peke kjerra til værs, og uansett hva det står på MCP og hva to streker på instrumentet foran deg viser, skal man trekke i stikka når farten passerer 200 kts etter 4 km. Jeg har i løpet av snart 17 år i luften vært velsignet med instruktører som har lært meg å forutse instrumentene, fly GJENNOM flight director, og ikke vente på at ting skal skje. Husk at alt som vises på panelet allerede har skjedd. Noen ganger er det lov å tenke sjæl, selv i Emirates

Last edited by semmern; 30-12-2021 at 20:34.
semmern is offline   Reply With Quote