View Single Post
Old 17-11-2020, 19:02  
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Alaska med bearstrike

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Støttes også. Digger de aparté betraktningene og fortellingene du kommer med. Er definitivt ett høydepunkt!
Du verden, visste ikke at mine uh, pikante historier hadde noe mer interesse eller stakk seg ut fra annet rør som man leser på Internet.
Har blitt oppfordret til å skrive bok flere ganger, spesielt etter kvelder med røver historier og mye godt i glasset, men for mange av historiene egner seg ikke på trykk.

Som for eksempel en gang i Alaska da jeg var fersk bush flyger og var mere overmoden og bråkjekk enn det som godt var: Hadde base i Bethel og fikk et oppdrag å fly opp til en «moose camp» og hente en liten elg og et par jegere.
Det var jo greit nok så jeg fylte opp tankene på flyet, en 8 seters Cessna 207 med 300 hk stempel motor. (En forlenget C-206)
Fløy opp til grus stripa mellom trær, ca en times flyging ut i ødemarken. (Bethel var allerede i ødemarken, denne jakt leiren var enda lenger ut, aner ikke hvordan vi navigerte da før GPS, synes jeg husker vi satt med kart i fanget og telte innsjøer og elver ettersom vi for avgårde i lav høyde pga lavt skydekke)
Uansett, når jeg kom frem var det en pick-up truck som rygget opp mot bakdørene på flyet helt nedlastet så den satt ned på fjærene.
Det så jo tungt ut, men ung og dum som jeg var så tok jeg ut alle pax setene, klappet dem sammen og stakk dem bak kabinen bakerst i fly kroppen. Så begynte eskimoene å laste elg kjøtt, fylte opp kabinen og hjulene ble etterhvert flate. Eskimoene var dog overlykkelig for dem slapp å betale for 2 flyturer, begge elgene gikk jo i et fly, man sparte $400 der
Tilslutt så satte flyet seg på halen, men gammel regel i bushen sier at hvis man ikke får opp halen med 1500 omdreininger og full stikke forover så er man lastet for mye.
En av eskimoene tok styrmanns sete og den andre la seg flat oppe på elgkjøttet like under taket, begge 2 smilte, dette var stas.
Jeg fikk fyrt opp og prøvde full stikke forover, joda, halen kom så vidt opp, men flyet rørte ikke på seg, måtte bruke nesten full gass for å taxe til enden av flystripa og fikk snudd rundt med mye strev.

Så var det bare å gi full spiker og håpe man kommer seg i lufta: Det gikk veldig tregt, til og med for en C-207, ca halvveis ned stripa på 3000 fot var det ikke mye airspeed å se på måleren, men mot slutten av banen begynte det å gå fortere, men for sent å stoppe, fikk såvidt lirket flyet i lufta, men det nektet å klatre, satte seg et par meter over bakken og da var stripa bak oss med mye trær på andre siden av en elv foran oss måte vi ta en forsiktig høyre sving for å følge elva som gikk i svinger mellom trærne, Kom oss ikke over tretopp høyde før etter en halvtime.
Eskimoene var jo fornøyd men jeg svettet godt, kunne ikke trekke tilbake på motor kraften og ville heller ikke ødelegge motoren med å gå fullt turtall hele veien.
Takket være kjølige temperaturer, som gir mere hk og mere løft så gikk det såvidt bra, vi kom oss opp i 3-400 fots høyde tilslutt og heldigvis var det bare flat tundra på veien tilbake.
Når vi landet og taxet inn i Bethel ville flyet sette seg på halen igjen, så jeg stengte av motoren og spratt ut og holdt opp halen mens eskimoene fikk lastet av elgkjøttet, var ikke om å gjøre å få oppmerksomhet selv om alle visste hva som foregikk i elg sesongen. (Den var vel i Oktober, derfor kjølig og gjerne 0 grader, takk og pris. )

Så, ikke noe å skryte av, men hårete historier som gjerne blir bedre med tiden og man glemmer at man var så redd at man neste sugde setet opp i baken. (Pucker Factor på engelsk, man klemmer ringen så hardt sammen at det blir vakuum)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote