View Single Post
Old 27-10-2020, 23:19  
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Retrorapport (2009): KLM, Northwest og Delta til Denver

Etter messa dro vi vestover på I-70 og første post på programmet er noe av det mest amerikanske jeg noensinne har gjort.

Vi skulle på topptur.

Med bil.

Til Mount Evans, som i god stil er oppkalt etter guvernør John Evans som var delaktig i en massakre av anslagsvis mellom 100 og 500 Cheyenne og Arapaho indianere i 1864.

USA slutter aldri og imponere/skuffe meg.


Navnestridigheter til side, veien opp til toppen av Mt Evans er den høyest beliggende asfalterte veien i Nord Amerika. Som jo er ganske så kult. En helt spektakulær kjøretur opp fra en avstikker fra I-70 ved Idaho springs. Veien starter på rundt 2100 moh, og stiger omtrent like mange høydemeter, på rundt 45 km, opp til toppen på 4350 moh.



På vei opp til Mt Evans








Det var til tider ganske dårlig sikt langs veien på grunn av tåke. Verst var det egentlig på vei ned igjen, da kjørte vi og de andre bilene med nødblinkene på og det var så og si null sikt. Jeg hang med huet ut av vinduet i baksetet på høyre side og passet på at vi holdt oss på riktig side av den hvite heltrukne stripa.






Vi stoppet ved Summit Lake på vei opp, og her var det flere geiter som beita rundt innsjøen og på parkeringsplassen.







Veien videre mot toppen fra Summit Lake




Doningen vår på parkeringsplassen ved Summit Lake, i det som etter hvert ble et ganske tett lag med tåke.




Colorado, asså.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote