View Single Post
Old 05-05-2012, 17:35   #5
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate ?

Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
... det skjer ofte at vi er ferdig med å tømme og laste flyene før pax`en er ferdig boardet ...
Nå tolker jeg din bemerkning som gjeldene oftest i dèt fall det ikke medtages linjegods (betalende flyfrakt); heller ikke kan man anse bemerkningen din som generell, dvs gjeldene for alle verdens flyplass-plattformer (inkl. Afrika, sydøst-Asien, sør-Amerika osv) dag inn/dag ut, sommer og vinter ... heller påpeker du at Norges stuere står blant verdens beste, med rekord-tider for lossing/lasting av 73X/A32X bulklast ?

Hvor lang tid mener du det vil ta for å snu en A321 full inn/full ut (all Y-class 198 pax OG 10 AKH bagasje/flyfrakt) ? Jeg vet at f.eks. AFR planerer med 50' slot time (ORY, CDG, TLS, LYS, MRS ... som alle regnes som høyt effektive plattformer) ...

Det jeg innleder til er å definere en enstydende (normalisert) operasjonsmodell for bakkesnuingen av feeder-fly, med sertifisert SLOT PLANNING TIME, under rush-forhold : 100 % fyllingfaktorer (pax OG frakt) for innkommende OG avgående reiser, dvs en modell som muliggjør å sammenlikne ytringsevnen de forskjellige flytyper seg imellom, på en troverdig, nøytral og meningsfull måte. Jeg mener at etter at man har fikset fuel-effisiensen til det optimale (med MAX/NEO og Winglets/Sharklets osv), er det kanskje på god tid man tar fatt i andre sider av kostnadsbildet, hvorav reise-tiden (dvs airport turn-around) viser gode - hittil utappede - muligheter for forbedringer ... ? (det er nemlig teknisk ganske vanskelig å få fly til å flyve fortere !)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote