View Single Post
Old 27-05-2020, 21:48  
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Freddagsbilder - litt på etterskudd... del 2

Da jeg kjørte østover igjen for å komme til østre bane var det jo fordi jeg derfra ville ha kontroll på avgangene, og kunne følge med på alt som kom og gikk selv om de fleste landet på vestre. Men noen landet allerede den gangen på østre, viser noen av bildene.

Det var vel egentlig først i mai 1999 vi fikk se noe av det som ble sagt året før: at det var mange selskaper som bare ventet på å kunne få slot-tider for å fly til Oslo

PIA, Northwest, Estonian Air, BA med ny rute fra Aberdeen, er vel de jeg husker i farta. BA utvidet med to daglige fra LHR: en tidlig ettermiddagsankomst som overtok BA764/765 rutenummeret, og den flighten var på FBU på ettermiddagen fikk da BA766/767 i stedt og det passet jo bra siden den var den som gikk med 767. Så kom det også en enda seinere ettermiddags ankomst/ev tidlig kveldsankomst som ble BA768/769 og den finnes jo fortsatt (pre-Corona), og når overnattinga BA770 kom var det altså BA nr 5 fra LHR på en dag.
Braathen hadde malt om mange fly siden jeg så de på FBU i oktober året før, og de hadde økt på antallet ankomster fra Stockholm.

SE-DUR var en av 4 F100 de overtok etter Transwede, den så jeg slik med helt blå hale på FBU alt i august 1998, men nå hadde den blitt kanskje den første som fikk Malmö Aviation titler i rødt på. 1999 ble siste sesong med Braathens Fokker 100 i trafikk.

Braathens Malmö Aviation F100 SE-DUR at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Før den gikk kom det en som alt i 30 år hadde boltret seg på hjemmebanen ved vestre bane, men den dagen ville de enten prøve seg på østre for moro skyld, eller glede en gammel flyspotter.
Royal Norwegian Air Force C-130H "954" at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Så kom første fly fra BA LHR terminal 1 den dagen, og det var from in del en ny variant med rosa bakgrunn på Hong-Kong varianten av World Tails "Rendevous" og jeg tror bare det var G-BIKI som hadde den. Taxer in for parkering på gate 50, og ser det står noen jeg tok på landing tidligere på dagen på gate 48 og 44. Da rakk jeg frem til ankomst BA762

BA B757-236 G-BIKI at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Første fly som landet der jeg sto, var Air Malta med det som den gang bare var en et år gammel B737-300, 9H-ADH

Air Malta B737-33A 9H-ADH at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Det var jo blitt levert noen nye 737 til SAS i løpet av høst og vinter, og her er OY-KKG "Sindre Viking", som etter 9 år ble til LN-RRC. Uheldig med sollyset her, eller var den første varianten av "Scandinavian" mer utsatt for vanskelige lysforhold?
SAS B737-683 OY-KKG at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

LN-RCG taxer ut for avgang på SK907, fra østre bane denne dagen, det var nok lenge før de startet med fisk i buken.
SAS B767-383(ER) LN-RCG at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Lufthansa CityLine fløy LH ruter til Hamburg og Dusseldorf på formiddagen, D-ACLR er her bare litt over 4 år gammel, og LH har sløyfet "Cityline" titlene, og flyet er fortsatt en CRJ-100.
Lufthansa CRJ-100LR D-ACLR at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Så BA sin nye regionale rute til og fra Aberdeen med Dash 8, dvs Brymon Airways fløy i BA sin polske variant som BA4121 tilbake til ABZ.
Bymon Airways G-BRYW Dash 8-311Q G-BRYW at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Enda en regional, Yak-40 LY-AAB fra Liethuva / Air Lithania starter sin retur som TT445 var det vel til Kaunas. De hadde fløyet på FBU siden 1993, men det ble vel med denne første sesongen på OSL tror jeg.

Liethuva Yak-40 LY-AAB at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Så var det kommet et fint fly som landet på vestre bane, Novair med TriStar 500 SE-DVI på retur på langcharter innom OSL på vei tilbake til Stockholm og den parkNovair TriStar 500 SE-DVI at ENGM/OSL 21-05-1999 photo 1 by Ole Johan Beck, on Flickrerte på gate 53. Flott med to Trijets på OSL samtidig

Henger på et bilde av Braathens første 735 LN-BRC, som var blitt malt om etter at FBU ble stengt

Braathens B737-505 LN-BRC at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ja, da var det vel gått en time til... fortsettelse kommer...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 28-05-2020 at 08:29. Reason: Tyrkleifer rettet
Fellowship is offline   Reply With Quote