View Single Post
Old 05-04-2020, 15:15  
RJon
ScanFlyer Crusty

RJon's Avatar

Default Re: En tur til New Zealand

Turens hovedmål var 14 dagers biltur i New Zealand. Jeg innså først etter jeg hadde booket turen til Rarotonga at jeg kom til å få dårlig tid om jeg ville rekke over under halvparten av det jeg planla. Første jeg måtte gjøre var å sløyfe hele nordøya, så måtte jeg også kjøre rundt sørøya i rekortfart for å rekke over det jeg hadde lyst å se. Siden jeg også har allergi for å planlegge mer enn to dager fremover i tid når jeg er på tur, fant jeg ut at hotell var en dårlig måte å bo på. Særlig siden jeg også plutselig fant ut at mellom jul og nyttår er ferietid og høysesong, og at det var bortimot håpløst å finne innkvartering en uke av oppholdet imellom jul og nyttår.

Valget falt på å ragge rundt i campervan, noe som er veldig populært og tilrettelagt for i New Zealand. Selv om jeg booket halvannen måned i forveien hadde jeg store problemer med å finne en ledig van. Jeg erfarte også under bookingprosessen at når man tror man har booket en van, sender man egentlig en bindende bookingrequest, så man må vente på svar fra den ene før man fortsetter med neste selskap. Sidene er også laget til at det ser ut som om at det er ledige biler, selv om det ikke stemmer.

Jeg fant til slutt en godt innkjørt Toyota Hiace med forhøyet tak som hadde gått godt og vel 200 000 kilometer, med et selskap med det fortreffende navnet «Happycampers». Prisen var også mye hyggeligere enn hos de aller største selskapene.

Jeg har ikke tenkt å gjøre om denne posten til en campingblog, så dere kan trygt lese videre. Det er bare å sende meg en melding om noen lurer på noen praktiske ting i forbindelse med å leie camervan i New Zealand, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Ankomsten min denne morgenen passet bra med tiden «Happycampers» hadde satt som tidligeste tidspunkt å plukke folk opp fra flyplassen, så jeg slapp å vente noe nevneverdig med tid på flyplassen i Christchurch. Fikk plukket opp bilen og på fantastisk vis trykkt to fulle bagger med ting og tang i inn i skuffer og skap, samt få handlet mat for noen dager.

Første destinasjon på tapetet var Mount Cook, men jeg var ganske trøtt og hadde ikke lyst til å kjøre 320km den dagen, så jeg fant en campingplass i Peel forrest ca 140km unna. Da kunne jeg også få litt ro den kvelden og finne ut av ting og tang.

Gliset jeg kjørte rundt i.

Jeg startet neste morgen med en kort tur til Emily falls ikke langt fra campingplassen

Emiliy Falls
by Rolf Jonsen, on Flickr

Alle turstier rundtomking i New Zealand er godt merkte

Jeg nærmet meg Lake Tekapo

En ting som er fint med New Zealand for oss flynerder er alle de små flyplassene og flystripene som er rundtomkring, hvor man kan finne ting man ikke har sett før.

ZK-NMD GippsAero N24A Nomad Air Safaris Lake Tekapo Airport NZTL 21.12-19

ZK-NME GippsAero N24A Nomad Air Safaris Lake Tekapo Airport NZTL 21.12-19

Lake Pukaki er ikke så langt fra Lake Tekapo

Kjørte langs innsjøen og såg målet mitt for dagen.

Blei distrahert da jeg såg den lokale flystripa til Mount Cook

ZK-IEQ Aerospatiale AS350BA FX2 Squirrel Inflite Mount Cook Airport NZMC 21.12-19

ZK-IEQ Aerospatiale AS350BA FX2 Squirrel Inflite Mount Cook Airport NZMC 21.12-19

Hadde lyst til å ta en tur I denne kjerra, men det var desverre utsolgt denne dagen og neste morgen som var alternativet

ZK-MCN Pilatus PC-6B2-H4 Turbo Porter Mount Cook Ski Planes Mount Cook Airport NZMC 21.12-19

Fant meg en ledig plass å parkere camperen og begynte å traske innover mot Mount Cook.

Kunne ikke la være å stoppe å ta bilde av dette synet

Mount Cook

Kom omsider frem hit etter en times tid.
RJon is offline   Reply With Quote