View Single Post
Old 05-04-2020, 15:00  
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS og statstøtte gjennom årene?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Mye diskusjon om hvorfor staten har støttet SAS men ikke Norwegian i en Facebook gruppe som heter support Norwegian. Mange påstander der som feks.

Men stemmer det?
Det stemmer ikke at norske, svenske og danske myndigheter har sprøytet inn penger hvert år etter 2002. Mulig jeg husker feil, men det var en diskusjon etter finanskrisen at SAS var teknisk konkurs pga endringer i regnskapsføringen av pensjonsforpliktelser (hvis jeg husker rett), og, ja, det har vært noen emisjoner som de skandinaviske landene har vært med på (som ikke er unaturlig når de sitter som eiere). Hadde det vært statsstøtte i disse emisjonene så hadde garantert EU reagert - de er ganske påpasselige med slikt. Det er helt legitimt også for statlige eiere å spytte inn penger i et selskap de er medeiere i, men det skal foregå på markedsmessige betingelser (market economy investor principle).

Jeg kan heller ikke huske at det var noen krise i 2002 - det var jo like etter at de hadde fått BU for next to nothing (og tjent inn det kjøpet i løpet av ett år). I 2012, derimot, var det vel virkelig krise.
TOS is offline   Reply With Quote