View Single Post
Old 20-06-2018, 13:45  
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: God onsdag fra toget

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er mer til en delfins komplekse intelligens, enn at de forstår hvor det er enkelt å finne mat

Delfiner er en dyreart som kan settes i kategori med mennesker, sjimpanser og elefanter. De er intelligent i form av at de kan løse komplekse problemer, de bruker redskaper og hjelpemidler, de jobber i grupper for å oppnå felles mål. I tillegg har de har også språk og kultur med nedarvede teknikker avhengig av hvor i verden gruppen befinner seg, de har forskjellige dialekter og utfører flere handlinger som ligger i sjiktet "høyere intelligens" (altså gjør de handlinger for morro skyld, for glede, for behag, et cetera). De kan gjenkjenne sitt eget speilbilde og har sterke familiære bånd. De hjelper familiemedlemmer med skader, og de mater handicappede familiemedlemmer. Det finnes forskere som mener delfiner har mer empati enn mennesker, fordi den delen av hjernen som handler om "medmennesklighet" (empati) og omsorg for familien er større og mer utviklet hos delfiner, enn hos mennesker.
Derfor er det så inhumant å ha delfiner i akvarium.
Jeg får si som jeg sier til min temmelig miljøopptatte nabo; "Hvis hvaler og delfiner er så veldig intelligente - hvorfor spiser de da plast?"
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote