View Single Post
Old 29-12-2021, 17:39  
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default En trip rapport fra LN-BDM Tiger Moth

Heisann,

Tenkte jeg skulle prøve meg på en trip rapport for første gang. Denne gangen blir det en veldig lokal trip rapport fra Kjeller. For meg er det rett borti gata her og liksom min lokale flyplass. Etter at pandemien skyllet inn over landet og bokstavelig talt skyllet bort mange reiseplaner gikk det en tid. Man begynte virkelig å føle et savn etter å stige til værs igjen. Noen flotte småflyturer ble det jo heldigvis, også la jeg merke til at det var fullt mulig å fly med Tiger Moth og Cornell fra Kjeller.

Man leste selvfølgelig om maskinen, trip rapporter og annet. Det slo meg hvor utrolig dyktige folk som holder på borte på Kjeller. Sendte en henvendelse og fikk et hyggelig svar at det var fullt mulig med tur.

En lørdag i slutten av august var tiden inne og man ruslet mot Kjeller med nyinnkjøpt vindjakke på seg. Man skulle jo prøve åpen cockpit for første gang! Ble tatt i mot av en meget hyggelig pilot ute på gresset hvor LN-BDM en Tiger Moth fra 40 tallet sto parkert. Han spurte om jeg visste historien til flyene og jeg bekreftet at jeg hadde lest en del. Virkelig en flott ting synes jeg, når man virkelig skal opp i noe så spesielt bør man kjenne til flyet en del, for virkelig å forstå hvor spesielt dette er.

Man nærmer seg maskinen der den står på gresset i det flotte sensommer været som er perfekt for flyvning. På Tiger Mothen sitter passasjer foran og piloten bak. Så var det boarding. Tråkk inn på setet og sitt ned. Noen små plater på siden ble lukket som en dør. Fire punktsseler ble festet gjennom en bolt foran og man var sikret. Deretter kom hjelmen på plass, med visir til og trekke ned. Det var ingen intern kommunikasjon med piloten så tre tegn ble avtalt. Arm opp med tommel opp alt er ok! To tegn til betydde, ta det med ro og siste tegn, jeg ønsker å avbryte turen as soon as possible. Det er jo ikke lett å vite hvordan folk reagerer der oppe i friluft for første gang.

Tiger Mothen er en tail dragger uten hjul bak. Den har en skinne bak i stedet. Etter hva jeg husker tok vi av fra selve rullebanen og vi landet ved siden av rullebanen på gresset. Piloten styrte maskinen fint over gresset og deretter svingte han perfekt på rullebanen og take off startet umiddelbart. Vi steg oppover og det var virkelig en herlig følelse å fly på gamlemåten! Vinden suste litt men vindskjermen tok mye av fartsvinden. Jeg hadde instrumenter nede i cockpiten hvor jeg satt og kunne følge med. Fikk beskjed om å ligge unna alt selvfølgelig.

Vi suste over Nordmarka etter take off 30 fra Kjeller. Fin frihetsfølelse og se utover fra åpen cockpit. Vi fløy nedover mot Fornebu og over fjorden med øyene og flott utsikt mot Oslo. Etterhvert dristet jeg meg til å ta noen bilder med mobilen. Holdt godt på mobilen selvfølgelig, litt vanskelig å finne den igjen hvis jeg mistet den...
Vi cruiset rolig og pent med den gamle historiske maskinen. Rart å fly med noe som nærmest er en museumsgjenstand! Jeg gir tommel opp flere ganger til piloten bak. Hvilken herlig opplevelse dette er! Visst er business klasse fint, men klassisk flyvning som dette er noe enhver flyentusiast burde unne seg en gang i livet!
Vi flyr over Lørenskog og Strømmen, jeg ser hjem i Lillestrøm før vi lander 30 på Kjeller. Landingen ble utført perfekt på gresset ved siden av rullebanen. Piloten gir en del gass og bruker ror eller hva det heter for å snu oss og styre uten halehjul. Det er nok ikke det enkleste, men utføres perfekt.

Vi stopper der vi begynte og jeg stiger ned fra maskinen med et stort smil i ansiktet! Dette var kult! En kort flyprat med piloten ble det før han fyller ut loggboken og gjør klar til neste tur.

Takk til alle som leste min første trip rapport!
Og dere, jeg har lyst på en tur til til neste år!

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20210821_110055.jpg
Views:	748
Size:	93.0 KB
ID:	50638   Click image for larger version

Name:	20210821_114057.jpg
Views:	737
Size:	74.5 KB
ID:	50639   Click image for larger version

Name:	20210828_142123.jpg
Views:	735
Size:	69.3 KB
ID:	50640   Click image for larger version

Name:	20210821_114043.jpg
Views:	738
Size:	84.3 KB
ID:	50641   Click image for larger version

Name:	20210821_115207.jpg
Views:	735
Size:	104.7 KB
ID:	50642  

Click image for larger version

Name:	20210821_113852.jpg
Views:	398
Size:	67.3 KB
ID:	50643  
__________________
Gi meg et vindussete i et fly og jeg har det helt allright. 😊
Concorde98 is offline   Reply With Quote