Thread: SAS Boeing 727
View Single Post
Old 01-10-2019, 12:09   #9
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: SAS Boeing 727

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Skjønner ikke hensikten med fantasi modeller..

727 var en bra fly
Nei, du kan så si. Mitt prosjekt med 727 i en haug med selskap som aldri har brukt dem startet med en flyprat over et par øl med en bekjent for to år siden.
«Hvordan tror du 727 hadde sett ut i SAS-farger?» spurte han. «Tror den hadde vært stilig, kanskje man skulle bygd en modell og sett hvordan det ser ut?» svarte jeg, og dermed var sirkuset i gang. Dog har jeg holdt meg til modeller som kunne vært sannsynlig. Jeg har sett Widerøe jumbojet og Braathens C5-Galaxy også. Dessuten er det spennende og interessant å gjøre forundersøkelsen og beregningene om hvordan det skal males, og hvilke dekaler som kan passe.

Det beste er kanskje at ingen kan komme å si: «Nei, det var ikke sånn den så ut!»

727 var så absolutt et bra fly, det var verdens mest solgte jet-passasjerfly frem til 737 og A320 gikk forbi etter hvert. Såvidt jeg husker var 727-100 det passasjerflyet som i sin tid hadde mest løft på vingene, som du sier var det MYE slats og flaps som kunne henge ute der. Catchen var naturlig nok at det tok mye power (40%?) bare for å holde farta på finalen.
KnutW is offline   Reply With Quote