View Single Post
Old 28-08-2019, 19:29  
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: SAS Q3 2019 resultater

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg har ikke sagt at konflikten dreide seg om penger alene. Men de brukte arbeidstid som argument og så la de på litt på lønna i tillegg.
Ja takk, begge deler. Og det måtte arbeidsgiver, medarbeidere og alle reisende og berørte betale for.
Folk kom seg ikke på jobb, i bryllup, barnedåper og begravelser på grunn av det tullet der. For ikke å snakke om hvor mange møter og avtaler som gikk i vasken.
Ville du akseptert noe lignende med legevakten din eller din lokale ambulansetjeneste? Eller T-banen? Butikken? Politiet? Brannvesenet?
Det skal være skikkelig gode grunner før arbeidet legges ned. Jeg syns ikke pilotene i SAS la frem noen sånne.
Det bør være en litt mer nyansert diskusjon enn dette tøvet her. At du er imot fagforeninger og streik er ok. Hvis du får det som du vil, så vil ansatte i de fleste bransjer være tilbake til 1900-vilkår før du vet ordet av det. Jeg har jobbet under et slikt regime. Det er ikke noe å trakte etter, tro meg.

Dersom det blir streik i de yrkesgruppene du nevner (politi, brann, helsevesen) så blir det nesten alltid tvungen lønnsnemn. Fare for liv og helse osv... En streik i et privat flyselskap kvalifiserer altså ikke til det.

Du skriver at pilotene i SAS ikke hadde noen gode grunner til å streike. Det får du gjerne mene. Men har du tenkt på at denne streiken først og fremst handlet om arbeidstid og rett til fri (som 90% av samfunnet tar for gitt). Altså at en pilot også kan komme seg til dine nevnte bryllup, barnedåper og begravelser. De fleste har han gått glipp av de siste 6 årene. Man kan jobbe 6-7 hele helger på rad. Andre selskap klarer en bedre balanse.

Et siste spørsmål: Hvorfor gidder du i det hele tatt være medlem av et flyforum når du bare skal pisse på de som faktisk flyr?

Just my humble opinion.
Flap15 is offline   Reply With Quote