View Single Post
Old 27-08-2019, 23:31  
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: SAS Q3 2019 resultater

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Streiken rammet vel 370.000 passasjerer. Det er åpenbart at når du ødelegger en eller flere produktive dager for hver av
disse så får det enorme økonomiske konsekvenser samlet sett for næringslivet.

Dette kostet SAS 600+ mill, nå er det mulig at dette tallet øker betraktelig, NRK nå nettopp;

NRK: Saksøker SAS etter pilotstreik
Jeg er ikke så veldig bekymret for de økonomiske konsekvenser i næringslivet en ukes streik i et flyselskap medfører, ihvertfall ikke så lenge det finnes gode alternative selskaper som opererer/tog/båt/bil/skypemøter etc. Jeg har ikke hørt om noen selskaper som har fått betydelige tap som følge av denne streiken, med et naturlig unntak av SAS selv (som var en delaktig part i konflikten).

Hvis næringslivet ikke tåler at noen fly ikke går som de skal et par dager, får næringslivet bare krysse fingre og tær for at det ikke blir for mye tåke og uvær rundt omkring (som vil medføre eksakt samme konsekvens).

Jeg hadde derimot vært svært bekymret for de økonomiske konsekvensene for næringslivet dersom man skulle utfordre trepartssamarbeidet og de arbeidendes rett til å kjempe for egne villkår innenfor lovverkets rammer, med de lovlige aksjonsformer på begge sider dette i siste instans medfører. Da tror jeg samfunnet på sikt hadde blitt ganske mye kjipere for de aller fleste av oss.

Poenget mitt er vel bare at man bør ha litt større perspektiv på ting når man diskuterer disse tingene.

Last edited by LeMonde; 27-08-2019 at 23:41.
LeMonde is offline   Reply With Quote