View Single Post
Old 07-12-2018, 02:03  
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg ser intervjuet med denne finansdirektøren i SAS hvor han truer med dyrere billetter hvis bedrifter forbyr åpen på jobbreiser. SAS er jo selvfølgelig livredde for å miste kunder som ganske enkelt flyr dyrere med SAS for å få poengene.

Argumentene om at de som reiser mye i jobb kam bruke poengene til fast track osv vet dem jo at ikke er temaet. Dette er en frynsegode og enten er det lovlig/ulovlig eller så skal det beskattes/ikke beskattes.

Argumentene om at dette er en misunnelses-skatt osv er bo bare tøv. Du skal ha en såpass god gjensidig arbeidsavtale at du ikke må belage deg på bonuspoeng, kopipapir og kulepenner for å levere.
Som en som reiser mye i jobb er synes jeg du trekker noen vel kjappe konklusjoner, selv jobber jeg i et firma som leverer store Data Analyse Systemer (Stock Symbol er DATA) og vi bruker våre egne løsninger og all reisevirksomhet er tilgjengelig for analyser. Vi flyr ikke dyrere for å få Miles, dyre billetter er fordi vi ofte kjøper billetter samme dag eller dagen før avreise, ikke fordi vi velger det ene eller det andre selskapet. Når jeg analyserer min egne reiser er det endel som fort kommer frem, flybillettene er mellom 15-20% av reisekostnadene, hotell er desidert den største utgiften (de fleste av mine kunder holder til i områder med nokså ekstreme Hotel priser - La Quinta (som er temmelig langt unna The Peninsula og lenger unna mitt favoritt hotell koster fort over USD 300.00 natten (har sett USD 800.00).
Samtidig er totale reisekostnader noen små prosenter av salget som ligger bak reisen. Vi fører også opp reisetiden i timer og i November hadde jeg over 40 timer i reisetid, samtidig som jeg jobbet 40 timer hver uke, det spiser solid av fritiden og heldigvis blir jeg skikkelig kompensert, den kompensasjonen var et eget punkt i forhandlingene rundt arbeids kontrakten. Samtidig har bedriften et klart krav, vi skal samle Miles og helst holde oss til et selskap inntil vi har nådd status nivåer - fordi status sparer firmaet, f.eks. I går måtte jeg bli en dag ekstra (ikke uvanlig) og uten status ville endringen av fly billetten hjem til Seattle ville kostet USD 400.00 (ny enveis billett) med min status var det USD 50.00 (noe som ofte glemmes er at når en flyr såpass mye som det vi gjør er vi oftere utsatt for «shit happens» som i ettermiddag er flighten til San Jose såpass forsinket at jeg ikke ville rekke forbindelsen og alle avganger fra San Jose er smekkfulle og oversolgt, så i steden blir det standby på to avganger og bekreftet plass som lander 12:10 midnatt.....og ja jeg skal jobbe i morgen. Frynse gode ?

Fast Track er ikke noe frynse gode, det er et nødvendig arbeidsverktøy - her sparer det meg fort 30-45 minutter som jeg kan bruke hos kunden (TSAPre er svært forutsigbart - har ennå tilgode å bruke mer enn 10 minutter - normalt under 5 minutter).

I følge Bjørn Kjos er vi alle ombord i Alaskas 737-900 i kveld spøkelser, 100% reiser i jobb - noe Kjos uttalte til Seattle Times at ikke lengre finnes - det er fritids reisende som er fremtiden - vel vi uten fritid er vel da enten døde og er kommet tilbake som spøkelser, eller så vet Kjos mye men ikke allt....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote