View Single Post
Old 05-07-2019, 12:36   #24
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Torsdag morgen var det opp kl 0500 for å ta turen opp til risterrassene i Tegalalang. Tenkte være der før alle andre, og få med soloppgangen. Svarte natta da vi tok fatt på turen, men det begynte å lysne da vi kom frem, og vi rigget oss til på den eneste kafeen som var åpen så tidlig. Hadde oss et par kopper kaffi mens vi ventet på at solen skulle komme frem. Hele åsiden her er dekket med husker, så hvis du har sett et bilde tagget med «Ubud swing» er det nok herfra. Her et bilde med fine farger på morgenhimmelen;



Videre gikk turen til tempelet Gunung Kawi Sepatu (må ikke forveksles med det andre Gunung Kawi) Gunung Kawi Sepatu ligger ca 15 scooterminutter nord for Tegalalang. Tempelet er ofte beskrevet som et av de vakreste på øya, men samtidig et av de minst besøkte. Vi var de eneste der som ikke jobbet der, og fikk nyte inntrykkene helt på egenhånd. Jeg har aldri vært religiøs, og kommer aldri til å bli det, men det er noe med roen på et sånt sted som treffer noe i meg. Her er også et par bassenger med «dyser» som sender ut vann til å rense seg med. Det ene bassenget er det kun lov for prestene å gå inn til, og da for å hente hellig vann til seremoniene. Overalt gikk kvinnelige ansatte og satte ut de nydeligste ofringer, og lukten av røkelse spredte seg over området.





Etter å ha fått dosen med sjelefred for i dag tok vi sikte på Paddy Point. Paddy Point er en liten kafe helt i utkanten av Penestanan, men også utgangspunkt for en flott tur gjennom rismarkene i området. På veien dit stoppet vi på et lokalt marked og kikket oss lit rundt. Tok også sjansen på litt streetfood, og tjuvstartet på frokosten med litt Sate Ayam. Ellers gikk det mest i frukt og grønt, samt blomster de bruker til sine små offergaver.



Og så videre til PP. Vi har for så vidt fått en liten dose rismarker allerede, men ville ta en titt uansett, og ble jo ikke akkurat skuffet. Også her var vi helt alene, før vi på veien tilbake til scooteren møtte en busslast med andre som var på jakt etter det samme som oss. Alltid greitt å være tidlig ute 😊



Upik hadde lovet frokost klar kl 10, så vi satte kursen hjemover for litt mat og bruning ved bassenget etterpå. Fredag hadde vi en tidlig frokost før vi tok en spasertur i nabolaget her vi bor. Merkbart mindre rismarker og ditto flere nybygg ifht når vi var her for 2 år siden. Hadde planlagt lunsj på Ibu Oka i dag, og det var godt med plass da vi kom inn dit. De har 3 avdelinger i Ubud, og nr 1 er den originale, og mest sentrale, så der havnet vi. Hadde noen runder med kjøtt, svor, ris, grønnsaker og en heit sambal til. Man kan bestille en «spesial», da er litt av alt inkl på tallerkenen, eller man kan bestille alle elementene enkeltvis. Vi pleier gå for det siste, for da er det lettere å beregne hvor mye kjøtt, ris og grønt en vil ha. Og er man ikke mett, bestiller man bare mer 😊 Kjøttet er så mørt og godt at det knapt kan beskrives, og den kryddermiksen/sausen de har oppå kjøttet er helt rå. Jeg har hatt min andel av Babi Guling, men Ibo Oka er definitivt best her oppe. (For de som husker godt hadde jeg en knallgod en i Candidasa for 2 år siden også). Dagens versjon er for øvrig dedikert til SudCaravelle her på forumet.

Her en porsjon med kjøtt, og denne vidunderlige kryddersausen oppå



Her en porsjon med sprøstekt svor



En porsjon med sunt og grønt alibi



Den heite sambal’en



For ikke å glemme noe å skylle det hele ned med !



Og nei, ingen «rai, rai skallebank» 😊 For de spesielt interesserte, Anthony Bourdain besøkte Ibu Oka, og hadde aldri smakt bedre svin. Fra 1.10 i denne videoen;

https://www.youtube.com/watch?v=-fmnAyRRIHI
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote