View Single Post
Old 30-06-2019, 13:36   #22
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Lørdagen opprant og etter en rimelig tung frokost var det ut for å hente scooteren vår. Frokosten består for øvrig av eggerøre, bacon, grønnsaker, 3 amerikanske pannekaker, juice, kaffi og et fruktfat med lekre farger og smaker:




Vi kjørte fra Sidemen og mot første stopp, som var gården. Skikkelig artig å kjøre scooter her i området, ganske fine veier, dog litt smale. Og utrolig mye fin natur på alle kanter. Passerer små landsbyer hvor de lokale hilser blidt «hello» til oss, stopper litt ved forskjellige håndverksverksteder og beunder arbeidene deres før vi suser videre på landeveien. Kom opp til gården etter ca 45 minutter og traff Ketut. Gjett om det var godt å se ham igjen, selv om det bare er to år siden sist. De bor ikke langt unna Mt Agung, og har levd under frykten for et større utbrudd hver dag i snart to år nå. Så du merker på dem at de er slitne. Men jeg tror det var godt for ham å se oss også, fikk koblet over på litt andre ting, snakket om gamle minner, og ledd mye. Også Ketut fikk overlevert endels masker til beskyttelse mot aske fra vulkanen, samt en del penger til bruk på gården. Også han mente at maskene vi hadde tatt med var av en bedre type enn de som var tilgjengelige der nede, så takk igjen til Coop for sponsen der! Forferdelig dårlig bilde, men det eneste vi tok….



Turen gikk videre forbi Tirrta Ganga og Pura Lempuyang opp til nordkysten og så videre til Amed. Amed er en herlig , liten fiskerlandsby oppe i nordøst. Og en utmerket plass for snorkling og dykking. Da vi var her var havet helt stille, og det var massevis av folk som snorklet i bukta. Vi kjørte forbi Amed opp til et utkikkspunkt som heter Jemeluk. Her fra får du panoramautsikt tilbake mot Amed og Mt Agung som tårner i bakgrunnen. Litt lengre bak Agung kan du se Mt Abang og Mt Batur. Vi kjørte så tilbake til landsbyen og hadde oss litt lunsj nede ved stranden hvor vi fikk tatt litt flere bilder.

Her fra Jemeluk Point



Og her fra stranden, med et par av båtene der:



Hadde vi gjort som GPS’n sa så hadde vi tatt samme veien på tilbaketuren, men vi hadde andre planer. Neste stopp var vannpalasset Taman Ujung, og derfor kjørte vi langs kysten sørover igjen. Også her mye flott natur, og med merkbart dårligere veier. Vi møtte ikke veldig mange andre turister her, knapt andre biler, og definitivt ikke en eneste buss el lastebil. Og utifra lukta langs veien er det mange her som har griser…. Etter sykt mye svinger og oppover- og nedoverbakker kom vi frem til TU, og da trengte både rumper og bein en skikkelig pause. Vi har faktisk aldri vært her før, men det er en veldig fin plass, flott opparbeidede hager og dammer, og med forskjellige avsatser man kan gå opp til.
Her på vei sørover langs kysten



Her et oversiktsbilde over Taman Ujung fra en av avsatsene:



Også fra Taman Ujung




Herfra bar det hjemover igjen til Sidemen, og etter rundt 6,5 timer med kjøring var det godt å komme oss til hotellet og kjøle oss ned med noe Bintang. Vi hadde oss en god prat med en av de ansatte her, og han fortalte litt om hvordan bøndene her jobber. Rett nedefor her, der jeg var med å jobbet litt, var noen i ferd med å bearbeide de markene hvor de nettop hadde høstet ris. De brenner opp noe av restene av risplantene og mikser med jorda for å få den mer næringsrik. Så graver de opp og harver jorda med håndkraft og setter ut løkplanter. Dette bare 4 dager etter at risen var høstet inn. Bonden på andre siden av veien var litt bedre stilt, far han hadde en ku som kunne dra plogen, slik at pløyingen av jordflekken gikk mye fortere. Normalt sett er det regulert hva man skal dyreke, og når, her i Sidemen. Slik at alle planter ris samtidig, og alle planter grønnsaker samtidig. Dette gjør for eksempel at man får noen helt vanvittig fine synsinntrykk når alle markene er pyntet med risplanter i samme stadier. Men akkurat i dette området går de mer på selvstyre, og planter det de vil når de vil. Men uansett, vekselbruk går igjen overalt, og det er bra, for da utnyttes jorda best mulig.

Vi tok kveldens middag på hotellet, orket ikke å farte mer denne dagen. Og i dag var det W sin tur til å ikke bli helt happy. Hun ville ha rødvin til maten, men de var tomme for rødvin. Og da vi spurte hvilken is de hadde til dessert var svaret «vanilla, chocolate and strawberry», hvorpå hun bestilte sjokolade. Selvsagt kom da servitøren tilbake og kunne meddele at de var tomme for sjokoladeis….. Men igjen, maten var jo god da 😊


Stod opp kl 0530 i dag, for jeg ville prøve å få laget en timelapse av natten som blir til morgen her ved rismarkene. Fikk rigget til utstyret og satt i gang før jeg riktig nok krøp under dyna igjen for litt mer søvn. Dette er tredje forsøket mitt, første gangen glemte jeg å skru på GoPro før jeg trykket «rec», andre gangen hadde jeg visst glemt å skru av wifi, så den var tom for strøm. Trengte for så vidt ikke vekkerklokke for å våkne i tide til frokost etterpå, for her er en del haner utenfor som tydelig gir beskjed om at det er på tide å stå opp. Sjekket GoPro og det ser ut til å ha gått bra. Så ned for å spise nok en tung frokost, og så tok vi rett og slett noen timer ved bassenget og slappet av. Jeg koste meg med boka Panserhjerte av Nesbø. Fikk et par timer her før de lokale bøndene beste seg for å tenne på det som var til overs etter rishøstingen, og med det effektivt røkla hele området. Tips til de av dere som ønsker røykbomber, dra hit og samle inn det de her brenner. Virker som bare det. Og for oss var det uansett på tide med en pause fra solen, nå er det ut på farten igjen.

En liten dypp i bassenget



Vi har det rommet nede til venstre her, med hengeplanter foran balkongen



Tok turen inn til Semarapura, hovedsetet i Klungkung regionen. Ruslet litt rundt på markedet der, som vel mest virket være for de lokale. Lite turistfjas, og ingen andre turister i syne. Ellers er det ikke all verden å finne på der, så vi tok fatt på veien tilbake til Sidemen. Stoppet for lunsj, og så en liten runde for å få tatt litt bilder og video, for i morgen går turen videre til Ubud for de siste 10 dagene.

Fra innendørsmarkedet i Semarapura



Balineserne har for øvrig sin egen kalendervariant, som de oftest bruker til å finne ut hvilken dag som passer best for forskjellige gjøremål og aktiviteter. Dette kan være bryllup, dåp, kremasjoner og så videre. I dag for eksempel er en god dag for jakt- og fiskerelaterte aktiviteter. Skal man for eksempel smi en jaktkniv, eller lage fiskeutstyr er det ekstra heldig å gjøre i dag. Andre ting som er bra i dag er å lage avløp i huset, eller for å veve klær og stoffer.







Neste kapittel kommer snart til et nettsted nær deg.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote