View Single Post
Old 23-07-2015, 09:03   #13
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Bye Bye Bonus Miles – Hello comfy seat

Dato: 2015-07-17
Rute: LHR - PEK, CA 938
Utstyr: Boeing 777, B-2033
Sete: 2L
Klasse: First


Vel om bord kom velkomstappelsinjuice, velkomstvannflaske, velkomstnøtter og velkomstchampis. Glass fikk vi lov å beholde selv om flyet skulle flytte seg bort fra gaten. Security annonuncement var for øvrig utført av betjeningen, ikke av IFE. Innholdet i IFE skulle også vise seg å være spartansk, noe jeg tydeligvis ikke var den første til å bemerke for da jeg påpekte dette for en av vertinnene underveis svarte hun bekreftende at «yes, it sucks».



Nå må jeg innrømme at jeg var rimelig røykesugen. Det var lenge siden takterrassen (tak, terrasse – det er vel en språklig selvmotsigelse) på CPH. Men ikke stort å gjøre ved det. Prøvde å distrahere meg selv ved å studere menyen.




Før middag kom det tilbud om greier fra byssens bar.



Første rett – yum



Andre rett – yum (tror jeg, husker ikke helt – ingen korrelasjon til pre-dinner drink)



Tredje rett og denne husker jeg at var virkelig yum



Tallerken ble rensket og lyset dempet



Fjerde rett – yum



Etter middagen var det tid til en pre-sleep drink. Tittet så i amenity kittet. Inneholdt det viktigste inklusive sånn smart reisetannbørste i to deler. Sånn som tar halve plassen og ikke drypper vann rundtom når den er satt i hvilestilling. Fikk også utdelt pyjamas og sengen ble redd opp.



Cabin by night



Med ny dag kommer nytt måltid. Dette var også svært godt.



Da jeg krøp under pleddet for å sove hadde jeg lagt fra meg mobiltelefon og headset i vinduskarmen. Mobilen plugget i laderen som var plugget i 220V-pluggen og headsetet plugget i lydhullet. På morgenen så var plutselig alt koblet fra og dandert i vindusposten hver for seg. Inklusive det at den lille adapteren til minijack på headsetet som gjør en pin om til to pinner var plugget helt fra. Så den lille tingen lå helt ved kanten mot vinduet slik at det bare var en ting som kunne skje.



Når det bare er en ting som kan skje, så skjer som kjent den tingen. Og jack-adapteret forsvant ned under denne risten.



Betjening ble tilkalt og purser kom for å bistå. Etter at vi hadde diskutert oss ferdig med at «none of my staff would unplug your headset and position the jack-adapter there» og konkludert med at «I understand that if you did not do it some of my staff probably did». Det ble så gjort noen iherdige forsøk på å demontere risten mens vi var i luften. Av mangel på skrujern ble smørkniv forsøkt. Men to minutt etter at det var gitt opp fikk jeg gledesstrålende høre at mann med skrujern var rekvirert og ville materialisere seg inni flyet umiddelbart etter at vi kom til gate. Så skjedde og adapteret ble gjenforent med headsetet.

Alt i alt var dette også en svært bra flyopplevelse. Nedtrekk for dårlig innhold i IFE, overdreven trang til å rydde i passasjerene sine ting på natten og at betjeningen rett og slett manglet det lille ekstra i måte å te seg på som en forventer i F.

PEK (T3 tror jeg) var moderne og ryddig. Men stort nedtrekk for at flyplassen ikke lenger har røykerom noe sted. Og siden jeg var fratatt lighteren i security kunne jeg ikke smugrøyke på do heller, det ville jeg selvsagt uansett ikke gjort, men jeg kunne lukte at noen andre hadde gjort det og lukten var en uvelkommen påminnelse om hva jeg savnet stort der og da.

Air China sin C-lounge var stor og åpen på en mezzanine. Mat- og drikkeutvalget var ikke noe særlig å nevne. Men jeg var uansett ikke i humør. Så jeg fant en stol i et hjørne og en flaske vann.



Dato: 2015-07-18
Rute: PEK - BKK, TG 615
Utstyr: Boeing 777, HS-TKU
Sete: 12A
Klasse: Business


Etter 40 minutter forsinket boarding fikk vi omsider komme om bord. Dette er en business-innredning jeg liker. Midtsete midt mellom vindu og midtgang.



Jeg var også overrasket over å finne både teppe og amenity kit for en flight på cirka fem timer. Champis og varm klut ble utdelt og middagsbestilling tatt. Plutselig forsvant champisglasset uten tilbud om påfyll. Og det til tross for at Captain Speaking hadde informert om at en passasjer manglet og bagasje måtte finnes. To timer til ble vi sittende ved gate før det ble gitt tillatelse til å blåse liv i maskinene. Utsikten over det regnvåte flyplassområdet avslørte lange køer av fly som hadde lyst å komme seg opp i luften.

Fra menyen ble hønebryst valgt som hovedrett.



Forret – yum



Hovedretten glemte jeg å ta bilde av. Den var uansett ikke verdt så mye omtale. Kaken var bra. Camus VSOP og kaffe ved siden av. Whiskyen var Red Label og fikk stå i fred på drikkevognen for min del.



Resten av flighten ble brukt til å titte på noen filmer samt American Dad og Big Bang Theory. TG har svært godt innhold på IFEen sin. Før landing ble det tid til en Singha, sånn siden jeg var på vei hjem til Thailand.

Kofferten min var nummer fire på båndet, gul og grønn Corolla fikk meg trygt hjem og dett var dett. En svært så fin ferie hadde det vært. First-opplevelsen er definitivt en opplevelse. Men med mindre noen andre betaler for meg så blir det nok bare reiser i C fremover inntil neste gang det er rundt 190 000 poeng som brenner på konto.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMAG0764.jpg
Views:	570
Size:	26.6 KB
ID:	38934   Click image for larger version

Name:	IMAG0765.jpg
Views:	571
Size:	21.7 KB
ID:	38935   Click image for larger version

Name:	IMAG0766.jpg
Views:	569
Size:	19.8 KB
ID:	38936   Click image for larger version

Name:	IMAG0768.jpg
Views:	566
Size:	28.1 KB
ID:	38937   Click image for larger version

Name:	IMAG0769.jpg
Views:	567
Size:	19.6 KB
ID:	38938  

Click image for larger version

Name:	IMAG0770.jpg
Views:	564
Size:	26.0 KB
ID:	38939   Click image for larger version

Name:	IMAG0772.jpg
Views:	564
Size:	29.4 KB
ID:	38940   Click image for larger version

Name:	IMAG0773.jpg
Views:	565
Size:	25.0 KB
ID:	38941   Click image for larger version

Name:	IMAG0775.jpg
Views:	565
Size:	22.5 KB
ID:	38942   Click image for larger version

Name:	IMAG0779.jpg
Views:	566
Size:	20.8 KB
ID:	38943  

Click image for larger version

Name:	IMAG0784.jpg
Views:	564
Size:	24.1 KB
ID:	38944   Click image for larger version

Name:	IMAG0783.jpg
Views:	567
Size:	22.0 KB
ID:	38945   Click image for larger version

Name:	IMAG0785.jpg
Views:	565
Size:	22.8 KB
ID:	38946   Click image for larger version

Name:	IMAG0786.jpg
Views:	566
Size:	25.2 KB
ID:	38947   Click image for larger version

Name:	IMAG0789.jpg
Views:	566
Size:	35.5 KB
ID:	38948  

Click image for larger version

Name:	IMAG0792.jpg
Views:	565
Size:	28.5 KB
ID:	38949   Click image for larger version

Name:	IMAG0797.jpg
Views:	564
Size:	20.2 KB
ID:	38950   Click image for larger version

Name:	IMAG0799.jpg
Views:	566
Size:	27.3 KB
ID:	38951   Click image for larger version

Name:	IMAG0800.jpg
Views:	563
Size:	23.9 KB
ID:	38952   Click image for larger version

Name:	IMAG0801.jpg
Views:	566
Size:	23.1 KB
ID:	38953  

__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote